Group
Reisgedrag, Werkgever aan het woord

The best way to motivate is face to face

Gepubliceerd op 14 October 2024

Stel je voor: je bent duurzaamheidsadviseur bij een gemeente in de Brainportregio. Je hebt mooie acties in petto om te werken aan duurzaamheidsontwikkeling. Alleen, dat wordt pas een succes als zoveel mogelijk mensen deelnemen. Hoe krijg je die dan mee? Bart Boel: ‘Ik geloof niet in communicatie over de schutting gooien’.

Begin 2024 startte Bart Boel als duurzaamheidsadviseur bij de gemeente Heeze-Leende. Hij benaderde Brainport Bereikbaar om twee acties in gang te zetten: de fietschallenge via de SJEES-app en de e-bike probeeractie. Bart vertelt over zijn drijfveren en hoe hij de collega’s overtuigde om deel te nemen.

‘Mijn motivatie om deze acties in te zetten is meerlaags. Uiteraard kijk ik vanuit duurzaamheidsoogpunt. Waarmee kun je het verschil maken in – bijvoorbeeld – je stikstofuitstoot? Dan is het verminderen van autogebruik een grote kans. Daarnaast vind ik het persoonlijk gaaf om mensen ergens in te kunnen motiveren. En een andere zeer belangrijke motivatie is mijn geloof in de voorbeeldrol. Laat die fiets maar zien aan je collega’s! En ook aan inwoners. Tot slot zag ik volop kansen kijkend naar de omgeving. Rondom Heeze-Leende liggen prachtige fietsroutes (tip: Bart mailde alle collega’s deze routes), volgens mij een onbenut potentieel.

De beide fietsacties konden de collega’s niet ontgaan: zowel offline als online werd volop gecommuniceerd. Maar wat volgens Bart écht werkt is gewoon aan het bureau van je collega gaan staan en jouw missie op een leuke manier onder de aandacht brengen. ‘Ga in gesprek, daag collega’s uit’ zegt hij. ‘Benoem de voordelen en de beloningen. Via de SJEES-app konden onze collega’s bij het fietsen van een x-aantal kilometers iets verdienen voor in de kantine. Maar ik wilde ze vooral duidelijk maken dat ze iets verdienen voor zichzelf. Je conditie verbetert en je vitaliteit wordt vergroot. Face tot face contact is dan het beste. Ik geloof niet dat het werkt als je veel informatie over de schutting gooit en dan alleen maar wacht of iedereen meedoet.’

Uiteindelijk blijkt zijn manier van communiceren een succes. De e-bike probeeractie is helemaal volgeboekt en collega’s staan in de rij. ‘Proberen en ervaren is een eerste stap als je iets wil veranderen, in dit geval dus meer mensen naar het werk laten fietsen. En ik denk dat onbekend ook onbemind maakt. Met deze actie pak je dat aan. Dat de mensen nu een speed pedelec of e-bike konden proberen, zorgt voor een eerste en kleine verandering in je cultuur. Kijk bijvoorbeeld naar werkafspraken; die zijn mensen meer op de fiets gaan doen. Dat begon als ‘gimmick’ rondom de e-bike probeeractie, maar is nu een serieuze optie geworden.’

Bart vertelt tot besluit: ‘Ik ben me er echt wel van bewust dat na zo’n actie niet iedereen fietsend naar het werk gaat. Sterker nog, er zijn ook mensen die niet willen deelnemen aan een actie. Om verschillende redenen en dat is ook niet erg. Er zijn in ieder geval mensen die nu wat vaker de fiets pakken of nadenken over reismogelijkheden. Dat vergt een lange adem want het gaat ook om cultuurverandering. En die begint altijd klein.’

‘Ik geloof niet in communicatie over de schutting gooien’.

To collaborate?
Cool! Contact us!

Do you want to keep Brainport accessible? Join us. We would be happy to discuss this with you. To work on opportunities, innovations and solutions. Because we can only do that together. Contact us at info@brainportbereikbaar.nl.

read more
en_GBEnglish (UK)