Pilot brengt oplossing voor bedrijfsafval
Gepubliceerd op 10 december 2024Bedrijfsafval is een uitdaging waar veel ondernemers in stedelijke gebieden dagelijks mee te maken hebben. De straten vol vrachtwagens die ieder hun eigen route rijden, zorgen niet alleen voor drukte en vervuiling, maar maken ook duurzame mobiliteit lastig.
Loes van de Looveren, eigenaar van Bakkertje Bol, deelt hoe zij samen met ondernemers uit de straat al jaren bezig is om de afvalproblematiek in de binnenstad op te lossen en welke rol Brainport Bereikbaar speelde in het vinden van een innovatieve oplossing. ‘Dankzij de samenwerking komt er een nieuwe pilot aan en lijkt de oplossing binnen handbereik.’
Kun je ons vertellen over het afvalprobleem waar je als ondernemer mee te maken kreeg?
Loes van de Looveren: ‘Zeker! Als eigenaar van Bakkertje Bol, een zaak midden in de stad, produceren we dagelijks behoorlijk wat afval, zoals verpakkingen, voedselresten en karton. Volgens de regels zijn wij als ondernemers zelf verantwoordelijk voor ons afval. Maar daar liep het spaak: we konden met de gemeente niet tot een oplossing komen om onze afvalcontainers in de openbare ruimte te plaatsen, terwijl we inpandig simpelweg geen ruimte hebben.’
‘Vorig jaar werd de situatie nijpender. Bewoners en pandeigenaren begonnen te klagen over de rommel op straat. Dat leidde tot handhaving, waarna mijn bedrijf en veel mede-ondernemers een ontheffing kregen voor één jaar. Dat gaf ons tijd om een structurele oplossing te vinden. Maar één ding was duidelijk: containers op de openbare ruimte waren definitief van de baan. De vraag bleef: wat dan wel?’
Wat dan wel?
‘Met de komst van de zero-emissiezone is het nóg belangrijker geworden om gezamenlijk duurzame oplossingen te vinden voor afvalinzameling,’ benadrukt Loes. En daarom kwam met hulp van Brainport Bereikbaar een innovatieve oplossing tot stand: een gedeelde ophaaldienst die elektrisch rijdt en volgens een slimme route het afval ophaalt. ‘Het idee klonk geweldig, maar we wisten niet goed hoe we het moesten aanpakken,’ vertelt Loes. ‘Brainport Bereikbaar bracht ons in contact met logistieke experts en hielp ons een pilot op te zetten.’
De pilot gaat binnenkort van start en de verwachtingen zijn hoog. ‘We zien nu al dat dit systeem niet alleen het aantal grote vrachtbewegingen in de binnenstad vermindert, maar ook het probleem van de openbare ruimte oplost voor de ondernemers,’ aldus Loes. ‘En doordat de ophaaldienst elektrisch is, dragen we allemaal bij aan een schonere stad.’
Hoe kwam Brainport Bereikbaar hierbij in beeld?
‘Via een werkgroep van de gemeente ontmoette ik Melanie Modderman van Brainport Bereikbaar. Zij heeft ervaring met duurzaamheidsprojecten en zag kansen om het probleem breder aan te pakken. Samen hebben we gekeken naar mogelijke oplossingen en dat leidt nu uiteindelijk tot een pilotproject met een nieuwe afvalophaaldienst.’
Wat houdt die pilot precies in?
‘De pilot, die zoals het er nu naar uitziet, zal in februari 2025 starten en is gericht op het efficiënter inzamelen van bedrijfsafval. In plaats van dat elke ondernemer zijn eigen regeling treft, worden de afvalstromen van meerdere ondernemers gebundeld. De nieuwe dienst haalt het afval op vaste momenten – met elektrische voertuigen – op, en brengt het naar een hub ergens aan de rand van Eindhoven. En belangrijk hierbij is dat de ledigingsfrequentie dagelijks is. Waardoor er geen grote containers meer nodig zijn.’
Hoe verliep de samenwerking met Brainport Bereikbaar?
‘Heel goed! Er is gekozen voor een structurele aanpak. Waarbij Brainport Bereikbaar het belang van een duurzaam collectief hoog had staan. Met minder grote vervoersbewegingen en met elektrische voertuigen in een uit de binnenstad. Voor de ondernemers was het belangrijk om een marktconforme oplossing te vinden. De pilot is nu zo opgezet dat veel ondernemers betrokken zijn. Ook speelt de gemeente een belangrijke rol. Zij heeft laten zien mee te willen denken met ons initiatief. Het voelt nu echt alsof we samen aan een oplossing werken, in plaats van dat wij er als kleine ondernemingen alleen voor staan.’
Wat zijn je verwachtingen van deze pilot?
‘Ik hoop dat deze pilot niet alleen mijn probleem oplost, maar ook laat zien dat we als ondernemers meer kunnen bereiken door duurzaam samen te werken. Als de pilot succesvol is, kan dit model ook in andere delen van de stad of zelfs in andere gemeenten worden uitgerold. En natuurlijk hoop ik dat het andere ondernemers inspireert om ook stappen te zetten richting een duurzamere bedrijfsvoering.’
Heb je tips voor andere ondernemers die tegen vergelijkbare problemen aanlopen?
‘Mijn belangrijkste tip is: blijf niet stilzitten. Zoek contact met anderen, zoals ondernemersverenigingen of werkgroepen. Samen sta je sterker. En wees niet bang om nieuwe oplossingen te proberen. Deze pilot zou anders nooit van de grond komen.’
Dankzij de betrokkenheid van Loes van de Looveren en de ondersteuning van Brainport Bereikbaar is er een veelbelovende stap gezet in het efficiënter en duurzamer inzamelen van bedrijfsafval. Deze samenwerking laat zien hoe lokale ondernemers en gemeenten samen kunnen werken aan oplossingen die niet alleen kosten besparen, maar ook bijdragen aan een betere toekomst.
Laat je inspireren!
Wil jij Brainport bereikbaar houden? Doe met ons mee. We gaan graag met je in gesprek. Om te werken aan kansen, innovaties en oplossingen. Want dat kunnen we alleen samen. Neem contact met ons op via info@brainportbereikbaar.nl.