Group
Slim en innovatief

Anders op pad naar de Eindhovense binnenstad

Gepubliceerd op 20 november 2023

Ook zo’n fan van Eindhoven? Dat snappen we! De prachtige stad nodigt je voortdurend uit en is dus vaak gezellig druk. ‘Kom daarom lopend, fietsend of met het ov’, zegt onze mobiliteitsmakelaar Jan Waalen. ‘Dan kunnen we allemaal blijven genieten van al het moois dat Eindhoven te bieden heeft.’ Samen met partners uit de stad probeert Jan bezoekers te verleiden minder vaak de auto te pakken.

Een speciale P+R tijdens een grote musical in het Parktheater, de geinige lichtfietsactie tijdens GLOW, de buslijn PSV Direct: het zijn geen toevallige acties. Het heeft alles te maken met de inspanningen van allerlei organisaties om bezoekers van de Eindhovense binnenstad te verleiden om lopend, fietsend of met bus of trein te komen. Onze mobiliteitsmakelaar Jan Waalen is daarbij een stuwende kracht.

Bezoekers moeten blijven komen naar de binnenstad

‘Ik richt me vanuit Brainport Bereikbaar op de bereikbaarheid van Eindhoven Centrum’, vertelt Jan. ‘Waar ons hele programma in principe werkt aan mijden, spreiden en anders rijden, gaat het ‘mijden’ bij mijn taak zeker niet op. We willen juist dat bezoekers gezellig naar de binnenstad komen. Ook daarom moeten we er aan werken dat het niet te druk wordt op straat. Want als de binnenstad niet meer bereikbaar is, haken bezoekers af.’

Inzetten op anders reizen

Nog een verschil met de meeste andere activiteiten binnen Brainport Bereikbaar is dat het niet gaat om het verleiden van forenzen. ‘In de binnenstad is het vooral in het weekend druk. Door winkelend publiek natuurlijk, door voetbalfans of door bezoekers van theater en evenementen. Dat zijn onze belangrijkste doelgroepen, niet de mensen die van en naar hun werk gaan. Daarbij kunnen we spreiden tot op zekere hoogte. Bijvoorbeeld door supporters te verleiden langer in het stadion te blijven na de wedstrijd. Maar we zetten vooral in op anders reizen.’

Netwerk voor gedragsbeïnvloeding

Jan weet dat hij dat niet alleen kan bereiken. ‘Ik heb daarom flink gewerkt aan het opbouwen van een netwerk in Eindhoven. Waaronder organisaties in de culturele sector, de vervoerders, winkeliers en het citymarketing bureau Eindhoven365. Want gedragsbeïnvloeding bereik je alleen maar via dit soort partijen: zij hebben het contact met de bezoekers. En nu nog gaat één op de vijf bezoekers aan de binnenstad met de auto. Van de bezoekers aan wedstrijden van PSV komt 60 procent met de auto, bij theaterbezoekers is dat zelfs tweederde. Dat kan anders.’

Investeren in bewustwording

Daar zijn ook veel andere organisaties zich inmiddels van bewust. ‘Dat duurde even’, vertelt Jan. ‘Toch bleek er in gesprekken altijd wel een aanleiding om naar mobiliteitskeuzes te kijken. PSV kreeg bijvoorbeeld steeds meer klachten over de bereikbaarheid van het stadion en over overlast in de buurt. Om de bewustwording nog verder te vergroten, heb ik via beschikbare data en enquêtes veel bezoekersreizen in beeld gebracht. Dat gaf veel inzicht in de reisbewegingen van bezoekers en zelfs in de CO²-impact daarvan. Ook daarom gingen partners helpen om mobiliteitskeuzes te beïnvloeden.’

Commitment in de Binnenstadsdeal

Inmiddels ligt er zelfs een Binnenstadsdeal. Jan: ‘Gemeente en organisaties hebben daarin met elkaar de doelstelling uitgesproken om een derde van de huidige autoritten te vermijden. Vanuit de ambitie om de binnenstad leefbaarder en aantrekkelijker te maken. Daar werken we op verschillende manieren aan. Zo kijken we met culturele instellingen of bezoekers bij het kopen van een kaartje meteen een kaartje voor trein of bus kunnen aanschaffen. Verder brengt de gemeente komende jaren de fietsenstallingen in het centrum op orde. Als de stalling veilig is, durf je ook met een duurdere elektrische fiets naar de stad. Nog een mooi voorbeeld is de PSV Direct die bij thuiswedstrijden PSV-fans ophaalt vanuit Asten en Eersel. We gaan kijken of er vanuit meer kernen bussen kunnen gaan rijden.’

Gastvrijheid het belangrijkste

Er komen nog veel meer maatregelen aan. Jan: “Het is een proces van meerdere jaren waarin we stap voor stap gezamenlijk naar onze doelstelling toewerken. Met de binnenstadsmonitor en enquêtes houden we een vinger aan de pols van de voortgang. Daarbij blijven we kijken naar de juiste balans. Want voor de binnenstad blijft één ding vooropstaan: gastvrijheid is het belangrijkste!’

'Het is een proces van meerdere jaren waarin we stap voor stap gezamenlijk naar onze doelstelling toewerken.'

Samenwerken?
Tof! Neem contact met ons op!

Wil jij Brainport bereikbaar houden? Doe met ons mee. We gaan graag met je in gesprek. Om te werken aan kansen, innovaties en oplossingen. Want dat kunnen we alleen samen. Neem contact met ons op via info@brainportbereikbaar.nl.

Lees meer
nl_NLNederlands