Bus op vluchtstrook. Voordelen genoeg!
Gepubliceerd op 5 februari 2024De bus zoeft de file voorbij. Je leest je boek uit, praat met een collega of bereid vast je werk voor. Voordat je het weet, ben je op kantoor en start je ontspannen je werkdag. Klinkt goed? Dat vinden wij ook! Brainport Bereikbaar werkt daarom hard mee aan het project Bus op Vluchtstrook (BoV). We vragen een update aan Rob Soeters, projectleider Collectief Vervoer van Brainport Bereikbaar.
Waarom is het project Bus op Vluchtstrook er?
De bereikbaarheid van de Brainportregio staat door o.a. toenemende files onder druk en voorlopig zijn grote uitbreidingen van de snelwegen niet aan de orde. Daarom hebben de regio, provincie en rijk afgesproken om samen te werken aan maatregelen voor de korte termijn. Een belangrijk onderdeel daarvan is een samenhangend systeem van goed en betrouwbaar verbonden ‘hubs’. Ofwel locaties waar reizigers een ander vervoermiddel kunnen kiezen. Bijvoorbeeld deelfiets of -auto, maar ook een openbare of besloten busvervoerlijn voor op de snelweg.
Dat doen mensen natuurlijk alleen als dat voordelen biedt…
Ja en precies daarom werken we eraan dat bussen bij files op meer plekken over de vluchtstrook kunnen rijden. Zodat mensen niet alleen meer ontspannen, maar vooral ook snéller op hun werk komen. En daarbij kunnen rekenen op een reistijd die bijna altijd dezelfde is. Dat reizen met de bus kan natuurlijk ook flinke kostenbesparingen opleveren. Misschien kan er zelfs een auto de deur uit. Dit kan natuurlijk alleen wanneer voldoende blijvende betrouwbare alternatieven beschikbaar zijn.
Op welke plekken zien we straks de bus de files passeren?
In de eerste ronde gaat het om het traject A67 van Eersel naar knooppunt Valkenswaard, A50 tussen Nistelrode en Son en Breugel in beide richtingen. Maar ook op enkele delen van de A2 tussen Weert en Eindhoven. Er loopt ook al een studie naar andere trajecten, bijvoorbeeld naar de nog ontbrekende stukken op de A2 Zuid.
Wie werken hier allemaal aan mee?
Rijkswaterstaat Zuid-Nederland (RWS) voert de regie over werken aan de snelwegen. Verder is er een begeleidingsgroep met RWS en enkele stakeholders zoals Provincie Noord-Brabant, SmartwayZ.NL en Brainport Bereikbaar.
Kan ieder busje straks op de vluchtstrook?
Nee, er gelden voorwaarden en daarom moet je officieel toestemming hebben van Rijkswaterstaat. Anders staat ook de vluchtstrook binnen no-time vol en kan de veiligheid in gedrang komen.
Hoe ver staat het project?
Voor alle trajecten uit de eerste ronde zijn de ontwerpnota’s en vrijwel alle benodigde onderzoeken gereed. RWS formeert nu een projectteam met experts die nodig zijn om de BoV in de praktijk te realiseren (zoals vergunningen, aanbesteding en aansturen aannemers). We verwachten dat dit team in februari/maart 2024 compleet is en dan start met het maken van een planning. Bij de realisatie van het eerste project kijken we ook naar innovatieve oplossingen voor de aanleg van pechhavens en de verlichting hiervan. Dat zijn namelijk belangrijke eisen om de vluchtstrook te mogen gebruiken. We hopen dat we daarmee de realisatietijd kunnen versnellen!
Laat je inspireren
Wil jij Brainport bereikbaar houden? Doe met ons mee. We gaan graag met je in gesprek. Om te werken aan kansen, innovaties en oplossingen. Want dat kunnen we alleen samen. Neem contact met ons op via info@brainportbereikbaar.nl.