Group
Reisgedrag, Slim en innovatief

Een podium voor het ov

Gepubliceerd op 1 juni 2023

Acht lijnbussen stoppen er bij het Parktheater. Vanaf het NS-station is het maar 20 minuutjes lopen. Er komen dus vast veel theaterbezoekers met het ov. Toch? Helaas: maar 6% reist met trein en/of bus naar het culturele huis van Eindhoven. Dat kan beter, vindt projectleider Marjon Ouwens-Reus. We stellen haar vijf vragen over het hoe en waarom.


Mobiliteitsmakelaar Jan Waalen van Brainport Bereikbaar gaf in mei een presentatie over duurzame mobiliteit voor BIS (basisinfrastructuur cultuur). Met jullie instemming gebruikte hij cijfers over het Parktheater. Wat dacht je toen je die zag?

‘Ik schrok ervan! Uit de berekeningen bleek dat er voor een uitverkocht avondje in ons theater 80.366 kilometer per auto wordt afgelegd. Dat is twee keer de wereld rond. Jaarlijks gaat het om 14.350.000 kilometer. Ofwel 358 keer de wereld rond. Dat is samen zo’n 3.000 ton CO2-uitstoot. Te veel. Jan gaf ons gelukkig ook gelijk hoop. Door meer in te zetten op de fiets en het ov kunnen we die cijfers enorm verlagen.’

En dat wil het Parktheater ook graag?

Absoluut. We zijn een culturele instelling met een nadrukkelijk maatschappelijke rol. Dat gaat veel verder dan alleen het verzorgen van theatervoorstellingen, het gaat ook over sociale en duurzame doelen. Daarom hebben we uit tien Sustainable Development Goals benoemd waar wij als Parktheater samen met anderen aan kunnen en willen werken. Dat doen we bijvoorbeeld met zo’n 40 tot 50 bewonersinitiatieven, maar ook met andere organisaties en instellingen veelal uit zorg, welzijn en onderwijs. In de BIS bijvoorbeeld. En in het project ov-Ambassadeurs. De presentatie van Jan Waalen hoorde daarbij.

Welke voordelen geeft de samenwerking als ov-Ambassadeurs?

Het verhogen van de bewustwording van het belang van duurzame mobiliteitskeuzes is voor ons een belangrijk doel. Door de samenwerking als ov-Ambassadeurs bereiken we een veel grotere groep mensen. En de boodschap komt nóg beter over als we allemaal hetzelfde verhaal vertellen. De ondersteuning van Brainport Bereikbaar helpt ook mee: Jan voorziet ons van veel waardevolle informatie en biedt acties waarop we kunnen aanhaken.

Wat voor soort acties bedoel je?

We zijn samen een FietsChallenge gestart onder werknemers. Daarmee fietsen we voor Cultuur Inclusief, een goed doel dat zorgt dat ook mensen met een inkomen onder de armoedegrens kunnen genieten van een avond theater. Ontzettend leuk, want collega’s worden uitgedaagd om ook een kijkje te nemen in elkaars huizen. Daarnaast loopt er een e-bike probeeractie inclusief een vergoeding vanuit de werkgever bij de aanschaf van een veiligheidshelm.

Wat staat er nog meer op de planning?

We willen graag de keuze voor het ov makkelijker maken. Bijvoorbeeld door mensen de kans te bieden om bij het theaterticket ook gelijk een ov-kaartje te kopen. Het liefst met korting natuurlijk, daarover zijn we in overleg met de NS en busmaatschappijen. We denken ook aan het plaatsen van ov-reisgegevens op onze communicatieschermen in de hal. Zodat mensen in de pauze al kunnen zien hoe de aansluiting is van hun terugreis. Mooie plannen, waarmee we extra service kunnen verlenen. Ook daarin speelt Jan Waalen overigens een rol: hij houdt het gesprek goed op gang. Een ander mooi voorbeeld is dat we samen met hem vragen hebben toegevoegd aan onze enquête die we onze bezoekers na een voorstelling sturen. We vragen nu ook hoe ze hun heen- en terugreis hebben beleefd en of ze suggesties hebben. Daaruit kwam bijvoorbeeld dat mensen graag meer fietsenstallingen zien. Dat roepen we eigenlijk al een paar jaar, maar die stallingen zijn van de gemeente. Met die nieuwe vragen kunnen we die behoefte meer aantoonbaar maken.

Jullie doen dit vanuit jullie duurzaamheidsdoelen. Levert het jullie nog meer op?

We denken van wel. Net als vrijwel alle andere culturele instellingen krijgen we nog niet de bezoekersaantallen van voor corona. Het is dus belangrijk dat mensen ons goed weten te vinden. Uit onderzoek blijkt dat mensen die gaan winkelen in Eindhoven wél vaker met het ov komen. Het ov geeft dus misschien ook ons kansen om meer publiek te trekken. Maar bovenal is het enorm leuk om te zien hoe onze inspanningen voor een duurzamere wereld worden gewaardeerd. Door onze werknemers én ons publiek. Dat geeft veel voldoening en energie!

'Bovenal is het enorm leuk om te zien hoe onze inspanningen voor een duurzamere wereld worden gewaardeerd'

Samenwerken?
Tof! Neem contact met ons op!

Wil jij Brainport bereikbaar houden? Doe met ons mee. We gaan graag met je in gesprek. Om te werken aan kansen, innovaties en oplossingen. Want dat kunnen we alleen samen. Neem contact met ons op via info@brainportbereikbaar.nl.

Lees meer
nl_NLNederlands