Group
Reisgedrag

Eerste resultaten van de regionale gedragscampagne

Gepubliceerd op 10 juli 2023

Woon je in de Brainportregio? Dan kun je de gedragscampagne van Brainport Bereikbaar, ontwikkeld door Fama Volat, bijna niet gemist hebben. Onder de titel: “Meer lucht voor jezelf. Meer lucht voor de regio.” stimuleren we inwoners om vaker de fiets te pakken. We zetten de eerste resultaten voor je op een rij.

 

40% van de mensen bereikt

Maar liefst 40% van de mensen in de regio heeft de campagne voorbij zien komen. Op social media, digitale schermen, in de bioscoop, in de krant of in de sportschool.

Naamsbekendheid flink gestegen

Niet het hoofddoel van de campagne, wel mooie bijvangst. De naamsbekendheid van Brainport Bereikbaar is flink gestegen. Zo steeg de spontane naamsbekendheid van 1,5% naar 3,5% en steeg de geholpen naamsbekendheid van 11% naar 25,5%.

65% wordt enthousiast van de video’s

Een cijfer waar wij ook enthousiast van worden. Mensen die enthousiast zijn over de campagne laten weten dat ze hem kort en krachtig vinden, motiverend, maar niet pretentieus of belerend. De mensen die niet enthousiast zijn vinden het te kinderlijk, krijgen een gevoel van bemoeizucht en geven aan dat de afstand naar hun werk te ver is om te fietsen.

31% heeft de auto al eens laten staan voor de fiets

Van de mensen die de campagne heeft gezien, geeft 31% van de mensen aan dat ze de auto al eens hebben laten staan voor de fiets, naar aanleiding van de campagne. De campagne heeft dus geleid tot ander gedrag. De campagne was voor hen een fijne reminder. Een groot deel van de mensen wiens gedrag niet is veranderd, geeft als reden dat ze al heel vaak de fiets pakken.

Drie online peilingen

Bovenstaande cijfers zijn verzameld met drie peilingen. Een nulmeting voorafgaand aan de campagne, een tweede meting na ongeveer een maand en een derde meting na ongeveer twee maanden. Deze peilingen werden steeds via social media uitgezet onder 200 andere respondenten uit de regio. We stelden zowel open als gesloten vragen, om te achterhalen of ze de campagne gezien hebben en wat dat met ze heeft gedaan. De cijfers moet je met een korrel zout nemen, want mensen kunnen bijvoorbeeld geneigd zijn om wenselijk te antwoorden. Na de zomer volgt nog een vierde peiling, om de betrouwbaarheid van de cijfers nog verder te verbeteren.

Meer weten? Neem contact op met Juul.

Samenwerken?
Tof! Neem contact met ons op!

Wil jij Brainport bereikbaar houden? Doe met ons mee. We gaan graag met je in gesprek. Om te werken aan kansen, innovaties en oplossingen. Want dat kunnen we alleen samen. Neem contact met ons op via info@brainportbereikbaar.nl.

Lees meer
nl_NLNederlands