Group
Slim en innovatief

Helmond innoveert: slim vervoer voor een aantrekkelijke stad

Gepubliceerd op 7 november 2024

Voor 2 euro met de deeltaxi naar het treinstation. Instappen in een zelfrijdend busje dat voor je werklocatie stopt. Altijd een deelfiets in de buurt. Om in Helmond te wonen en te werken, heb je geen auto nodig. Met dank aan de vernieuwende mobiliteitsprojecten waar Gemeente Helmond met partners aan werkt. Zoals FabulosX en Deeltaxi. Lees hier de inzichten van projectleiders Gustavo Reyes Rodriguez en Joop Veenis.

‘Helmond is een heel leuke stad waar veel gebeurt’, zegt Gustavo Reyes Rodriquez. ‘Bovendien is het zeker op het gebied van mobiliteit een echte koploper in innovatie. Dat maakt het heel aantrekkelijk om hier te werken. En dat wordt in de toekomst alleen maar beter.’

Zelfrijdende shuttles

Bijvoorbeeld door met zelfrijdend vervoer, waar Gustavo sinds juni aan werkt. ‘Het begon met het project Fabulos (Future Automated Bus Urban Level Operation Systems) dat zich richtte op de vraag hoe steden zelfrijdende bussen op een systematische manier kunnen inzetten. Dat project duurde zes maanden. Op dit is het in verdere ontwikkeling als een zelfrijdende openbaar vervoer service op bedrijventerrein BZOB in Helmond. Het doel is ervoor te zorgen dat we ook in de toekomst openbaar vervoer kunnen blijven bieden. Meer en beter dan nu. Door het groeiende tekort aan arbeidskrachten kan dat alleen met zelfrijdende oplossingen.’

Is dat wel veilig?

Omdat zo’n zelfrijdend openbaar vervoersmiddel volledig nieuw is, is het op alle vlakken innovatief. Gustavo: ‘Technisch, juridisch én sociaal. Denk aan benodigde nieuwe wet- en regelgeving. Of de gewenste technische eisen. En durven mensen wel in te stappen? Bij dit project zijn dan ook veel partijen betrokken. Zoals Gemeente Helmond, Provincie Noord-Brabant, RDW, het Ministerie IenW en Brainport Bereikbaar. Er is veel interesse voor wat we hier doen, want dit project kan goed worden opgeschaald naar andere regio’s. Sinds 2022 testen we een zelfrijdend busje in het LIVINGLAPT op functionaliteiten en veiligheid. Daarnaast doen we met het MOVE2CCAM-project onderzoek naar hoe mensen reageren.’

Met en zonder chauffeur!

Vanaf volgend jaar rijdt een zelfrijdend busje een vaste ronde op bedrijventerrein BZOB vanuit de mobility hub bij de nieuwe bushalte van lijn 320. ‘De eerste periode nog met een safety driver: dat helpt mensen om de drempel over te stappen. Op termijn willen we het busje zonder safety driver laten rijden. We denken dat het uiteindelijk mogelijk is dat één persoon op afstand zo’n 5 tot 6 bussen monitort. En we hopen dat er vanaf 2027 ook bussen gaan rijden tussen twee treinstations en de Automotive Campus en in het centrum. We gaan er echt voor om met deze oplossingen een heel positieve impact te hebben op de Helmondse samenleving en economie.’

Bravoflex: voor 2 euro naar het station

Precies daarom worden ook de Bravoflex en Deeltaxi breed in Helmond ingezet. Joop Veenis staat net op het BZOB-bedrijventerrein als we hem bellen. ‘Hier is de plek waar straks alles samenkomt’, zegt hij. ‘Vanaf 29 oktober is hier een nieuwe bushalte voor lijn320 mét hub met deelfietsen. Bovendien is dit ook een opstapplek van Bravoflex: een flexibele vervoerservice op bestelling die zonder vaste route rijdt van halte naar (overstap)halte. Rijdt er geen bus? Dan kun je via een app de Bravoflex boeken die je voor 2 euro op het station afzet. Daarnaast biedt Deeltaxi inmiddels ook vervoer van deur tot deur. Deze dienst was in Helmond bekend onder de naam Taxbus OV.’

Deeltaxi

In de meeste gemeenten rijdt Taxbus alleen binnen het sociaal domein voor inwoners met een WMO-indicatie. ‘Helmond heeft ervoor gekozen om deur-deurvervoer op afroep voor iedere reiziger in Helmond beschikbaar te maken. Voor 4 euro word je door Alptax voor de deur in Helmond opgehaald en afgezet. Je kunt die eenvoudig boeken in de Regiotaxi-app van Munckhof. Via enquêtes ontdekten we dat een belangrijke drempel voor het ov is dat mensen zich zorgen maken dat ze niet meteen naar huis kunnen als dat nodig is. Weten dat je dan Taxbus OV kan bellen, haalt die drempel weg.’

Aantrekkelijke stad

Zo werkt Helmond er op allerlei manieren aan om het autogebruik te verminderen. Joop ‘Ik denk dat daarbij de grote kracht is dat we echt luisteren naar wat mensen nodig hebben en daar oplossingen voor zoeken. In nauwe samenwerking met allerlei partijen. We werken bijvoorbeeld ook aan veiligere looppaden met zelfs leuke ommetjes voor medewerkers. Zo maken we makkelijker wat we willen bereiken: een goed bereikbare en vitale stad die aantrekkelijk is om in te werken én te wonen!’

Vanaf 29 oktober is hier een nieuwe bushalte voor lijn320 mét hub met deelfietsen

Samenwerken?
Tof! Neem contact met ons op!

Wil jij Brainport bereikbaar houden? Doe met ons mee. We gaan graag met je in gesprek. Om te werken aan kansen, innovaties en oplossingen. Want dat kunnen we alleen samen. Neem contact met ons op via info@brainportbereikbaar.nl.

Lees meer
nl_NLNederlands