Group
Reisgedrag

Helmond stimuleert samenrijden: ‘Slimmer, duurzamer én socialer’

Gepubliceerd op 26 februari 2025

Iedere lege autostoel is een potentie die niet benut wordt, vinden de Helmondse campussen, de gemeente Helmond en Brainport Bereikbaar. Om die reden testen zij de app Karos, die samenrijden stimuleert. ‘Carpoolen is een duurzamere optie, verbetert de bereikbaarheid én brengt mensen en bedrijven samen’, zegt Kees van Son van Brainport Bereikbaar. De inzet van de app in de regio kreeg mede dankzij de Regio Deal Brainport Eindhoven een impuls.

Door medewerkers van Automotive Campus, Brainport Human Campus en de gemeente Helmond zijn de afgelopen weken al bijna driehonderd carpoolritten via Karos gemaakt. Daarmee is Helmond de eerste gemeente die de app in Nederland inzet. ‘We proberen inwoners te stimuleren om voor een duurzamere vorm van vervoer te kiezen’, vertelt wethouder Arno Bonte. ‘Dan is het niet meer dan normaal dat we dat zelf óók doen.’ Initiatieven als deze zijn broodnodig, vindt de wethouder. ‘In korte tijd zal de regio flink groeien. De verwachting is dat Helmond van 95.000 naar 115.000 inwoners gaat groeien. Om te voorkomen dat wegen dan dichtslibben, moeten we op een andere manier reizen. Daarom zetten we bijvoorbeeld in op beter openbaar vervoer, leggen we snelfietspaden aan en stimuleren we samenrijden.’

Typisch Helmonds

Dat juist Automotive Campus de app omarmt, vindt Pieter Rahusen, Ecosysteem & Business Development Manager, niet zo gek. ‘Samenrijden past bij onze missie en visie: het verduurzamen en anders inrichten van mobiliteit. Toen ik van Karos hoorde, stelde ik voor om de week erop te beginnen. Mijn collega’s bij de Brainport Human Campus dachten er net zo over. Dat is typisch Helmonds: gewoon doen.’ Net als de wethouder ziet ook Pieter het potentieel van samenrijden. ‘Op dit moment rijdt in negen van de tien auto’s één persoon. Daar heb ik me altijd over verwonderd. Als we twintig procent van de vervoersbewegingen weg kunnen halen is het fileprobleem opgelost. Een simpel rekensommetje leert mij dat dit gebeurt als iedereen één keer per week carpoolt. In Frankrijk lukt dat al: daar is Karos met miljoen ritten per dag heel populair.’

Sociale aspect

Het primaire doel van de inzet van Karos is om de bereikbaarheid in de regio te verbeteren en de CO2-uitstoot terug te brengen. ‘Maar samenrijden brengt daarnaast ook bestuurders en passagiers met verschillende achtergronden bij elkaar’, zegt Kees van Son, projectleider bij Brainport Bereikbaar. ‘In tegenstelling tot andere initiatieven zijn de gebruikers van Karos niet alleen je collega’s. Je kunt ook met medewerkers van andere bedrijven samenrijden. Dat zorgt voor leuke gesprekken, verbinding én minder afhakers: als je collega een keer niet kan carpoolen, is er vast iemand anders die samen wil rijden.’

Volume is sleutel tot succes

Om samenrijden in de regio te laten slagen, is wel voldoende volume nodig. ‘Hoe meer gebruikers, hoe makkelijker carpoolen wordt’, zegt Pieter Rahusen. ‘De grootste uitdaging is om niet in je oude patroon te vervallen en daarvoor is een gedragsverandering nodig. De kracht zit ‘m in het herhaaldelijk onder de aandacht brengen van Karos. Bovendien helpt het ook dat de bestuurder per ritje een klein bedrag verdient. Bij elkaar tikt dat toch lekker aan.’

Samenwerking overheid en bedrijfsleven

Wethouder Arno Bonte kijkt hoopvol naar de toekomst. ‘Mensen die de app gebruiken, zijn positief: ze vinden het gebruiksgemak en de laagdrempeligheid een groot voordeel. Als Karos in Helmond straks een aantal duizend gebruikers heeft, ben ik ervan overtuigd dat de rest van de regio en het land snel volgen.’ De eerste gesprekken in De Kempen worden al gevoerd. ‘Met deze samenwerking geven overheid en bedrijfsleven in Helmond het goede voorbeeld’, zegt Kees. ‘Daar ben ik trots op.’

Urban Development Initiative

Het gebruik van de app Karos wordt mede mogelijk gemaakt door het Urban Development Initiative (UDI). De gemeente Eindhoven en Helmond, Brainport Development en de TU/e werken hierbij samen aan adequate, slimme, integrale, innovatiegedreven antwoorden op stedelijke vraagstukken. De Regio Deal-middelen, die bedoeld zijn voor het bevorderen van de brede welvaart, vormen hierbij een vliegwiel.

nl_NLNederlands