Group
Slim en innovatief

Hoe haal je mensen over om anders te reizen?

Gepubliceerd op 8 januari 2025

Hoe zorg je dat mensen bereid zijn hun reisgedrag te veranderen? En hoe krijg je werkgevers en partners zo enthousiast dat zij bijdragen aan deze mobiliteitstransitie? Juul Franssen, communicatieadviseur bij Brainport Bereikbaar, vertelt hoe het communicatieteam aan deze uitdagingen meewerkt.

‘Wat je ook ontwikkelt voor de mobiliteitstransitie – van deelmobiliteit tot bikeschool – het heeft geen zin als mensen er geen gebruik van maken. Onze taak als communicatieteam is daarom om onze mobiliteitsoplossingen zichtbaar te maken én ervoor te zorgen dat reizigers die ook echt gaan gebruiken’, vertelt Juul. ‘Dat begint met bewustwording over reiskeuzes, het voorleggen van nieuwe mogelijkheden en het benadrukken van de impact daarvan. Vervolgens richten we ons op het aanzetten tot ander gedrag. Dat kan alleen als we goed inspelen op de behoeften van reizigers en hen daar effectief op aanspreken.’

Van onderzoek naar campagnes

Het communicatieteam werkt daarvoor nauw samen met de gedragsexperts van Brainport Bereikbaar en met campagnebureaus. ‘Goed luisteren naar onze doelgroepen is essentieel. We doen daarom onderzoek naar behoeften en ontwikkelen op basis daarvan heldere gedragsstrategieën en daarop aansluitende campagnes. Een goed voorbeeld is de Oxy-campagne. Daarbij hebben we flink doorgevraagd naar motieven van mensen. Verstokte automobilisten zeiden dat ze niet uit de auto te krijgen waren. Maar op de vraag ‘wil je vaker buiten zijn?’ gaven ze vaak een positief antwoord. Daarop hebben we de campagneslogan ‘Geef jezelf meer lucht’ ingezet om mensen te overtuigen vaker de fiets te pakken.’

Samen zichtbaar op straat

Het communicatieteam heeft ook veel aandacht voor zichtbaarheid op straat en samenwerkende partijen. ‘Het in de praktijk laten zien van oplossingen is heel effectief en doen we dan ook regelmatig. Zoals bij de samenrijdcampagne die komende maandag van start gaat. Daarbij horen twee apps die we overal in de regio op locaties promoten. Zulke acties kunnen natuurlijk alleen in samenwerking met andere partijen. Bovendien: als we samen met gemeenten, onderwijsinstellingen en werkgevers dezelfde boodschap uitsturen, maken we nog veel meer impact. Daarom richten we onze communicatie ook op werkgevers, onderwijsinstellingen en overheden, en werken graag samen met hun communicatiespecialisten.’

Slimme spreiding

Komend jaar gaat Brainport Bereikbaar meer gebiedsgericht werken. ‘Voor ons betekent dit dat we nog meer communicatieprojecten en campagnes gaan koppelen aan specifieke vraagstukken in de regio. We kijken daarbij steeds naar een goede regionale spreiding én een slimme spreiding door het jaar heen. De huidige Samenrijd-campagne is logisch in de winterperiode, de feestdagencampagne was dat afgelopen periode in de binnenstad. Dit voorjaar stimuleren we het fietsen, in het najaar volgt waarschijnlijk een campagne deelmobiliteit.’

Herkenbaar, zichtbaar, vindbaar

Tegelijkertijd houdt het team de basis van de communicatie goed op orde. ‘We willen goed herkenbaar, zichtbaar en vindbaar zijn voor iedereen die in deze regio iets wil doen in mobiliteit. We blijven daarom steeds middelen als onze nieuwsbrief, de website en social mediacontent doorontwikkelen om de conversie te verhogen. Voorlichting en kennisdelen horen ook bij onze taken en dat doen we onder andere met het organiseren van events, webinars en seminars. We helpen ook de mobiliteitsmakelaars om hun projecten en initiatieven goed te profileren. Tot slot proberen we bij alles wat we doen de effecten zo goed mogelijk meetbaar te maken. Zo zien we steeds of ons werk bijdraagt aan ons ultieme doel: resultaat op straat!’

Wil jij als communicatieadviseur ook aan de slag met duurzame mobiliteit in jouw organisatie? Neem contact op met Juul via juul.franssen@brainportbereikbaar.nl. Wij helpen je graag op weg.

nl_NLNederlands