Leon Mulders van Royal HaskoningDHV: ‘duurzaam mobiliteitspakket is een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde’
Gepubliceerd op 7 september 2023Royal HaskoningDHV heeft een heldere missie: bijdragen aan een betere samenleving. Samen met klanten en partners werkt het ingenieurs- en adviesbureau daarom aan innovaties en slimme oplossingen voor een duurzamere toekomst. Ook op het gebied van mobiliteit. ‘En dat begint bij onszelf’, zegt Leon Mulders, adviseur duurzame mobiliteit. Hij werkt daarom aan een duurzaam mobiliteitspakket binnen de arbeidsvoorwaarden.
Royal HaskoningDHV bestaat al meer dan 140 jaar en werkt wereldwijd in 25 landen met zo’n 6.000 werknemers. Het bedrijf adviseert overheden en organisaties op allerlei gebieden: van luchtvaart en industrie tot stedelijke ontwikkeling en watermanagement. Leon werkt binnen het bedrijfsonderdeel Mobility & Infrastructure en is onderdeel van de adviesgroep dat zich bezighoudt met de mobiliteitstransitie. ‘Ik richt me binnen ons team specifiek op laadpalen en op mobiliteit als arbeidsvoorwaarden. Voor dat laatste word ik ook door onze eigen HR-afdeling ingeschakeld.’
Energietransitie als rode draad
Het team groeit snel. ‘Dat wordt gedreven door de energietransitie die op alle terreinen steeds meer leidend wordt. Mobiliteit speelt daarin een aanzienlijke rol. Dus groeit de vraag naar advies over het inrichten van zero-emissiezones in stedelijk gebied, logistiek laden, het laden van de pleziervaart, OV-stimulering, fietsinfrastructuur, noem maar op. Als Royal HaskoningDHV zijn we hierin een koploper. Dat komt ook voort uit onze missie: we willen bijdragen aan een betere wereld. CO2-reductie is daarom een van onze speerpunten en dat merk je aan alles. Zo gaan onze bestaande vestigingen Rotterdam en Den Haag straks samen in een Rijksmonument in Delft dat we een tweede, duurzame leven geven. Het wordt het eerste Paris Proof Rijksmonument: gasloos en met een sterk gereduceerd energieverbruik. We hebben ook een eigen energietransitie-academie om onze mensen op te leiden en kennis uit te wisselen. Natuurlijk zie je ons doel van CO2-reductie ook terug in onze mobiliteitskeuzes. Ons hele wagenpark in Nederland is bijvoorbeeld volledig elektrisch.’
De kracht van de fiets
Toch zijn er nog stappen te zetten, vindt Leon. ‘We doen intern veel op het gebied van duurzame mobiliteit, maar dat moeten we veel beter aan elkaar koppelen en zichtbaar en bruikbaarder maken. Onze deelfietsen staan bijvoorbeeld vrij onzichtbaar in de kelder. En de bijbehorende regeling en reserveringsmogelijkheden wat verder weggestopt op ons Intranet. We moeten die veel meer promoten en mensen motiveren om mee te doen. Daarom was ik ook direct geïnteresseerd toen ik hoorde dat onze locatie in Eindhoven was aangehaakt bij het fietsstimuleringsprogramma van Brainport Bereikbaar. Ook omdat ik geloof in de kracht van het fietsen. Het is goed voor je gezondheid en telkens blijkt bij analyses weer dat een substantieel deel werknemers op fietsafstand woont. Ik heb daarom nu contact met mobiliteitsmakelaar Oscar Roelofs om te kijken hoe we de pilot breder in onze organisatie kunnen neerzetten!’
Duurzame mobiliteit in de arbeidsvoorwaarden
Leon werkt daarnaast samen met de HR-afdeling aan een helder pakket arbeidsvoorwaarden voor mobiliteit. ‘Daar vragen ook eigen medewerkers om. Zeker de jongere generatie vindt het heel belangrijk voor werkgever te werken die bijdraagt aan verduurzaming. En we willen een aantrekkelijke werkgever zijn en blijven. Zo’n pakket arbeidsvoorwaarden lijkt eenvoudig, maar de kunst is om het zo te ontwikkelen dat iedereen er iets aan heeft. Een fietsplan is mooi voor mensen die een elektrische fiets of speed-pedelec willen aanschaffen, maar dat kan niet iedereen zich veroorloven. Dus neem er bijvoorbeeld ook andere financieringsconstructies in op. En probeer natuurlijk duurzame keuzes goed te stimuleren. Bijvoorbeeld met aantrekkelijkere reiskostenvergoeding voor fietsgebruik. Of het faciliteren van elektrische deelauto’s, deelfietsen en deelscooters voor medewerkers die niet in aanmerking komen voor leaseauto’s. En dan niet alleen deelmobiliteit die je op je eigen locaties vindt, maar ook die in openbare ruimtes. Dat aanbod wordt steeds groter.’
Kies de mobiliteitsoplossing die het beste past bij je dag
Naast uitgebalanceerde arbeidsvoorwaarden, is een achterliggend registratiesysteem onmisbaar om een duurzaam mobiliteitspakket aan werknemers te kunnen aanbieden. ‘Gelukkig zijn daar MaaS-providers voor: Mobility as a Service. Wij zijn aan het onderzoeken of we dat kunnen implementeren in onze bestaande systemen. De bijbehorende app maakt administratieve stromen makkelijker, maar geeft vooral werknemers helder inzicht in en keuzemogelijkheden voor een gevarieerde mobiliteitskeuze. Ik fiets zelf bijvoorbeeld van mijn huis naar onze locatie in Nijmegen. Als ik op een andere locatie werk, pak ik regelmatig de trein. De meeste collega’s hebben een NS Businesscard, waardoor we ook heel makkelijk in de trein kunnen werken. Tot slot kan ik ook thuiswerken en de niet-gereisde kilometer is altijd het schoonste. Dat brede aanbod zorgt dat ik beter nadenk over de mobiliteitskeuzes die ik maak. En hoe vaker je dat doet, hoe belangrijker je het gaat vinden.’
Leon over Brainport Bereikbaar:
‘Brainport Bereikbaar is voor ons een waardevolle samenwerkingspartner, net als de andere mobiliteitsprogramma’s in Nederland. Zij zorgen voor meer bewustzijn, maken organisaties wegwijs in de wereld van duurzame mobiliteit en bieden tools voor inzicht. Wij sluiten aan voor de complexere inrichting, het uitwerken van het beleid en het selecteren van leveranciers.’
'Brainport Bereikbaar is voor ons een waardevolle samenwerkingspartner, net als de andere mobiliteitsprogramma’s in Nederland.'
Laat je inspireren
Wil jij Brainport bereikbaar houden? Doe met ons mee. We gaan graag met je in gesprek. Om te werken aan kansen, innovaties en oplossingen. Want dat kunnen we alleen samen. Neem contact met ons op via info@brainportbereikbaar.nl.