Nieuwe campagne voor F’kes meerijden
Gepubliceerd op 10 april 2024Het is snel en duurzaam. En het kan overal. Maar extra fijn doe je het bij de liftzuilen van F’kes meerijden: liften. Brainport Bereikbaar start eind april een nieuwe campagne om deze prettige manier van samen rijden opnieuw onder de aandacht te brengen. Projectleider Eline Swinkels vertelt er meer over.
F’kes meerijden is een van de manieren waarop Brainport Bereikbaar samen rijden stimuleert. Waarom?
‘Als je samen rijdt, spaart dat in ieder geval één auto uit op de weg. En liften is een heel laagdrempelige manier om samen te rijden: het vergt geen uitgebreide afspraken. Het biedt natuurlijk nog meer voordelen. Als lifter heb je geen parkeer- of benzinekosten en je hoeft niet te zoeken naar een parkeerplek. Het is vaak een stuk sneller dan het ov en je wordt meestal dichter bij je eindbestemming afgezet. Je leert ook nieuwe mensen kennen en hebt eens een ander praatje. Dat geldt natuurlijk ook voor degene die de lift geeft. Die kan bovendien iets voor een ander betekenen. Toch zijn mensen nog vaak huiverig om te liften of een lift te geven. Vooral vanuit veiligheidsoogpunt. Met F’kes meerijden verlagen we die drempel.’
Op welke manier maakt F’kes meerijden het liften makkelijker?
‘De liftzuilen van F’kes meerijden zijn een herkenbaar punt in een kern. Ze staan op een plek waar mensen veilig kunnen instappen en ze zijn goed verlicht. Bij de liftzuil kun je aangeven waar je naartoe wilt en vervolgens op een bankje wachten totdat iemand je een lift geeft. En het fijne is dat ze in je buurt staan. Je kent dus misschien wel de lifter of liftgever. Of iemand in zijn of haar omgeving.’
Waarom gaan jullie binnenkort weer een activeringscampagne voeren?
‘Vorig jaar hebben we in De Kempen zes liftzuilen geplaatst. We hebben er toen de nodige aandacht aan gegeven en zagen het gebruik al snel toenemen. Helaas bleek dat de zonnepanelen op de zuilen in deze donkere winter de accu niet draaiende konden houden. Gelukkig hebben we daar samen met de vier Kempengemeenten inmiddels een goede oplossing voor gevonden. De zuilen zijn inmiddels weer vol in werking. Daarnaast komt het mooie weer eraan en dan willen mensen er vaker op uit. Het is ook met een lekker zonnetje minder erg om een paar minuutjes op je lift te wachten. Een mooi moment om het concept weer te promoten.’
Hoe gaan jullie dat doen?
‘Met een social mediacampagne. We hebben een Instagram-account aangemaakt, filmpjes opgenomen en we gaan mensen in de Kempen gericht online benaderen. We proberen ook de betrokkenheid in de kernen te verhogen. Dit doen we door samen met inwoners, het verenigingsleven en bijvoorbeeld buurthuizen te werken aan een uitbreiding van het aantal liftpunten. Dat draagt allemaal bij aan het normaler maken van liften als vervoerswijze. Ervaringen delen helpt daarbij ook. Mensen die gebruik hebben gemaakt van de liftzuil ervaren bijvoorbeeld helemaal geen onveilig gevoel en weten nu dat het een gezellige en fijne manier van reizen is.’
Hoe weten jullie dat?
‘We houden bij hoeveel er op de knoppen van de liftzuilen wordt gedrukt. Om nog meer gegevens te krijgen gaan we ook enquêtes en gebruikerstesten inzetten op grotere schaal. De resultaten deel ik zeker graag zodra ze er zijn!’
Wil je meer weten over F’kes meerijden? Kijk op fkesmeerijden.nl of neem contact op met Eline. Fama Volat ontwikkelt de campagne voor F’kes meerijden met als doel dat inwoners uit de Kempen de liftmentaliteit gaan omarmen en er gebruik van maken.