Group
Slim en innovatief

Onderzoek: waarom komen bezoekers van de binnenstad met de auto?

Gepubliceerd op 26 augustus 2024

In de binnenstad van Eindhoven is iedereen van harte welkom. Dat moet zo blijven. Daarom start dit najaar de campagne “Gastvrije en duurzaam bereikbaar”. Met als doel mensen vaker met de fiets, te voet, met het OV of via de P+R naar de stad laten komen. Om dat effectief te doen, is het nodig om te weten waarom mensen kiezen voor een bepaald vervoersmiddel. Bureau Markteffect heeft het onderzocht. Onze mobiliteitsmakelaar Jan Waalen vertelt er meer over.

Er zijn al best veel onderzoeken gedaan naar reisgedrag. Waarom dit nieuwe onderzoek?

‘Allerlei organisaties werken samen met Brainport Bereikbaar om de binnenstad bereikbaar te houden. De campagne ‘Gastvrij en duurzaam bereikbaar’ is daarvoor een nieuwe actie en die willen we effectief inzetten. Uit eerdere onderzoeken weten we dat een behoorlijk grote groep ervoor openstaat om op een andere manier te reizen. De meerderheid is ook best flexibel in de manier waarop ze reizen. Maar we weten nog niet goed waarom die mensen dan toch vaak kiezen voor de auto. Waar ligt het keuzemoment, wat beïnvloedt die keuze? Om dat te ontdekken hebben we Markteffect diepte-interviews laten uitvoeren onder bezoekers van de binnenstad. Toegespitst op het gebruik van OV en P+R omdat de campagne zich daar dit najaar op richt.’

Welke resultaten uit het onderzoek vielen jou op?

‘Het meest opvallende vond ik dat vrijwel iedereen aangaf dat ze merken dat de gemeente Eindhoven bezig is om het aantrekkelijker te maken om met andere vervoersmiddelen te komen. En ondanks dat ze daar regelmatig ook last van hebben, snappen ze dat. Het bijzondere is dat deze reacties spontaan kwamen, er werd helemaal niet naar gevraagd. Dus als we proberen mensen over te halen om anders te reizen, wordt die boodschap niet als negatief ervaren. Dat kunnen we zeker gebruiken in de campagne.’

Wat vond je nog meer interessant?

‘Dat veel mensen wel weten dat er een P+R is maar niet het gevoel hebben dat het iets voor hen is. En er is veel onduidelijkheid. Wat kost het? Hoe vaak komt de bus? Staat mijn auto daar veilig? Ook daar kunnen we veel mee in de campagne. Verder bleek dat de geïnterviewden de prijs van het OV als hoog ervaren. Toch is dat niet altijd zo in vergelijking met de auto. Dus kijken we naar manieren om te promoten wanneer je juist goedkoper uit bent met het OV. We overleggen ook met de NS over een aantrekkelijke aanbieding. Bijvoorbeeld een regionale groepskaart waar een voordeel in de stad aan is gekoppeld. Denk aan iets lekkers bij de koffie of een uurtje gratis schaatsen op de schaatsbaan op de Markt.’

Wat verwacht je daarvan?

‘Mensen veranderen over het algemeen niet makkelijk van gedrag. Wij zetten daarom samen brede acties, faciliteiten en campagnes in waarmee we telkens net iets dichterbij gedragsverandering komen. Als je een leuke OV-actie krijgt, kan dat het zetje zijn dat je nodig hebt. Als je ziet hoe makkelijk een P+R kan zijn, ga je het misschien eens proberen. Elke stap vooruit is er een. We herhalen daarom de campagne elk half jaar. In het voorjaar richten we ons op het stimuleren van lopen en wandelen.’

En daarna?

‘We gaan hier in ieder geval nog 4,5 jaar mee door. Er zijn veel mensen en organisaties betrokken bij Gastvrij en duurzaam bereikbaar. Winkeliers, cultuurinstellingen, de gemeente, vervoerders als NS en Hermes, het Philips Stadion. Er is veel inzet en enthousiasme, het is echt een trein die op stoom is. Dat zie je concreet terug in resultaat op straat. Bijvoorbeeld de pop-up fietsenstalling, de promotie van P+R-terreinen, goede bezoekersinformatie op websites en de PSV Direct Bus. We nemen iedereen mee in de stappen die we zetten en door de grote betrokkenheid wordt er heel goed en kritisch nagedacht. Dat zorgt voor een breed draagvlak waarbij iedereen zich comfortabel voelt bij de boodschappen die we uitstralen en de acties die we ondernemen. Die schaven we natuurlijk telkens weer bij, het is een campagne die in beweging is. We meten, onderzoeken, houden bij hoeveel mensen gebruikmaken van acties: het is een continu proces van verbeteringen, monitoren en ontwikkelen.’

Meer weten over het onderzoek?

Benieuwd naar het onderzoek? Neem contact op met Jan Waalen via jan.waalen@brainportbereikbaar.nl

Samenwerken?
Tof! Neem contact met ons op!

Wil jij Brainport bereikbaar houden? Doe met ons mee. We gaan graag met je in gesprek. Om te werken aan kansen, innovaties en oplossingen. Want dat kunnen we alleen samen. Neem contact met ons op via info@brainportbereikbaar.nl.

Lees meer
nl_NLNederlands