OV-ambassadeurs: de wereld dichterbij
Gepubliceerd op 9 mei 2023Het wordt steeds drukker in en rond Eindhoven. Het project ov-ambassadeurs probeert daarom meer mensen gebruik te laten maken van het ov. En dat is niet alleen goed voor de bereikbaarheid. Het brengt voor veel mensen de stad en de wereld letterlijk dichterbij.
Geen gebouw van boeken, maar een gebouw van mensen. Dat is de Bibliotheek Eindhoven. ‘En dus willen we voor alle mensen toegankelijk en bereikbaar zijn’, vertelt projectleider Imke Claassen. ‘Maar we zien onze rol breder dan dat: we willen ook de stad voor mensen dichterbij brengen. Het ov is daarvoor een ideale oplossing. Daarom pakken we in en rond Eindhoven samen met partners het landelijke project ov-ambassadeurs op. Het doel is om ov toegankelijker te maken. En dan vooral door mensen te helpen en kennis te laten nemen over hoe het ov in elkaar zit en hoe je het kunt gebruiken.’
Mobiliteit versterkt zelfredzaamheid
Dat juist de bibliotheek projectleider en uitvoerder is van een project dat gaat over het ov, is logischer dan het lijkt. ‘Als je niet of nauwelijks de mogelijkheid hebt om je te verplaatsen, wordt je wereld letterlijk heel klein. En als bibliotheek willen we de wereld juist vergroten en dichterbij brengen. We zijn dan ook veel meer dan een boekenuitlener. We zijn ook een openbaar gebouw, een warenhuis voor informatie, studie- en werkruimte en ontwikkelaar van mensen. We helpen mensen zelfredzaam te zijn en dat is belangrijker dan ooit. Ons innovatieteam werkt daarom steeds aan nieuwe producten en diensten waarmee we maatschappelijke impact kunnen maken. Mobiliteit hoort daarbij. Want als je mobiel bent heb je veel meer mogelijkheden tot ontwikkeling en ontmoeting. Het draagt bij aan je zelfredzaamheid en vermindert of voorkomt eenzaamheid. Daarom past dit project heel goed bij ons.’
Design thinking voor resultaat
In het project staat de gebruiker centraal. ‘Mobiliteit is niet voor iedereen vanzelfsprekend. En we weten lang niet altijd waarom niet. Daarom werken we in dit project vanuit design thinking. Stap voor stap gaan we ontdekken hoe we producten of diensten kunnen realiseren die ook echt resultaat opleveren. Onze eerste stap is ontdekken bij welke doelgroepen we het verschil kunnen maken. En vervolgens gaan we kijken waar zij behoefte aan hebben. Helpt de ov-app? Weten mensen wel dat die er is? Is het zinvol om ov-maatjes in te zetten die mensen op hun reis begeleiden? Zijn workshops effectief?’
Samen dichterbij
De Bibliotheek voert het project uit in Waalre en Eindhoven, in samenwerking met de gemeenten daar. ‘Maar er zijn nog veel meer partijen bij betrokken. Zoals NS, Hermes, het Muziekgebouw, Parktheater Eindhoven, KBO en Reizigersoverleg Brabant doen mee. En Brainport Bereikbaar. Zij helpen met hun netwerk en informatie. Ze legden al lijntjes met andere partijen, faciliteerden bijeenkomsten om eerste ideeën te bespreken en beschikken over veel informatie over wat er in de stad gebeurt en wat gebruikers fijn vinden of juist niet. Daar maken we dankbaar gebruik van om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van wat er nodig is. Met als doel om in september een eerste product of dienst gereed te hebben. Zo werken we samen aan het dichterbij brengen en houden van de stad én daarmee de wereld.’
Laat je inspireren
Wil jij Brainport bereikbaar houden? Doe met ons mee. We gaan graag met je in gesprek. Om te werken aan kansen, innovaties en oplossingen. Want dat kunnen we alleen samen. Neem contact met ons op via info@brainportbereikbaar.nl.