Pilot pop-up fietsenstallingen groot succes!
Gepubliceerd op 10 juli 2024Komt er een ‘wegens succes verlengd’ aan? De Eindhovense pilot met pop-up fietsenstallingen tijdens piekmomenten loopt als een trein. Joost Beenker van de gemeente Eindhoven en ontwerper Jasper Bloem zijn er nauw bij betrokken. Wij bevragen hen over het waarom, hoe én de toekomst van dit project.
Ze verschijnen en verdwijnen sinds half juni razendsnel in de Eindhovense binnenstad: pop-up fietsenstallingen. Waarom?
Joost: ‘Het bezoek aan de binnenstad neemt toe en er komen meer mensen op de fiets. Dat zorgt voor een flinke druk op de fietsparkeercapaciteit. Uit onderzoek weten we dat er structureel te weinig fietsparkeerplaatsen zijn én dat er een extra opgave is als het extra druk is in de stad. In het weekend bijvoorbeeld of tijdens evenementen. Voor de structurele opgave werken we hard aan vooral inpandige oplossingen: overdekte en beheerde fietsenstallingen. Voor de piekomenten willen we geen stallingen die ruimte opeisen in de openbare ruimte. Die moet namelijk ook beschikbaar blijven voor groen, water, wandelaars, noem maar op. Dat kunnen we aan de ene kant doen door slimmer om te gaan met ruimte. Bijvoorbeeld parkeerplaatsen bij kantoorpanden die in het weekend niet worden gebruikt. Maar er is meer nodig. Daarom testen we nu de pop-upstalling in een eerste ronde van vijf weken. In de stad, maar ook bij evenementen. Zoals onlangs nog bij het Van Moll Fest. ’
De stallingen zien er prachtig uit! Wie heeft daarvoor gezorgd?
Jasper: ‘Als ontwerper los ik ruimtelijke problemen op door het bouwen van installaties, interieurs, systemen of producties. Wij kregen van Soeps Creative Collective de vraag om mee te werken aan dit project. Soeps heeft samen met Jan Waalen van Brainport Bereikbaar de strategie Gastvrij en Duurzaam Eindhoven ontwikkeld. We vonden de uitdaging van de pop-up fietsenstalling gelijk leuk. De eisen waren helder: het moest futureproof zijn, schaalbaar, op verschillende plekken in te zetten, makkelijk op- en af te bouwen én een goede drager zijn voor allerlei communicatiemiddelen. Uiteindelijk hebben we gezorgd voor de ontwikkeling en de productie van de pop-up stallingen en alle activiteiten eromheen. Helemaal in de stijl van Open Eindhoven ook voor de campagne Gastvrij en Duurzaam Bereikbaar is omarmd.’
Wat waren de grootste uitdagingen bij de ontwikkeling van de pop-up-stallingen?
Jasper: ‘Mensen zijn gewend om hun fiets vast te zetten aan objecten. Dat doen ze dus ook aan de pop-up stalling. Maar als ze dan de fiets laten staan, moet je het slot opslijpen en dat mag niet zomaar. We hebben het zo ontworpen dat alle koppelstukken van elkaar los te maken zijn. We kunnen een fiets dus altijd ‘bevrijden’. Een andere uitdaging was dat het systeem in de stad afgebouwd moet kunnen worden. Maar daar wil je niet met een vrachtwagen naartoe. Het moet dus met een kar kunnen worden vervoerd en makkelijk op te zetten zijn. Ofwel: lichtgewicht materialen, niet te veel onderdelen, niet te zwaar. Ik heb dan ook erg gezocht naar lichte maar stevige oplossingen. Dat lijkt te zijn gelukt: het systeem werkt erg goed. Het wordt opgezet en afgebroken door een team Fietscoaches. Die zorgen ook voor begeleiding, houden interviews en stimuleren mensen om de stalling te gebruiken.’
Het zijn dus veel meer dan alleen stallingen?
Jasper: ‘Zeker. Het is bijvoorbeeld ook een onderzoeksproject. We hebben op een leuke manieren peilingen gemeten en die leveren interessante data en waardevolle opmerkingen. Het is bovendien een mooi middel om fietsen extra onder de aandacht te brengen en te stimuleren. Overal op het systeem kun je borden en vlaggen met boodschappen toevoegen. Dat doen we lekker positief: ‘Goed dat je met de fietst bent’ bijvoorbeeld. Er zijn ook ludiekere dingen zoals het Rad van Fortuin. Als je je fiets goed hebt neergezet, kun je draaien en grappige Eindhoven-merchandise winnen. De mogelijkheden zijn oneindig. Tot slot heeft Eindhoven hiermee een heel eigen systeem dat helemaal op deze eigenzinnige stad is afgestemd. Het maakt dat de gemeente op een heel positieve manier zichtbaar is, ook bij evenementen.’
Wat vinden jullie tot nu toe van de pilot?
Joost: ‘De popup-stalling werkt super goed, ze worden heel goed gebruikt. En we krijgen veel positieve reacties, ook van ondernemers in de binnenstad. Dat bevestigt dat we die extra capaciteit echt nodig hebben. Door de stallingen zetten mensen hun fietsen netter neer. Dat zorgt voor een opgeruimder, prettiger straatbeeld en voorkomt overlast. Het is ook veiliger: veiligheidsdiensten worden niet opgehouden. We proberen via de Fietscoaches en communicatie-uitingen mensen nog meer naar de stallingen te sturen.’ Jasper: ‘We merken dat mensen het echt fijn vinden dat deze geste richting de fiets wordt gemaakt. De fiets is een hoofdrolspeler in onze mobiliteit. Het is goed dat Eindhoven dat op zo’n leuke, ludieke manier faciliteert.’
Wat is de planning voor het vervolg?
Joost: ‘We zijn aan het kijken op welke manier we willen verlengen en opschalen naar andere locaties. De afgelopen hebben we veel geleerd en dat nemen we mee in de conceptontwikkeling. Na de zomervakantie willen we mogelijk weer proefopstellingen aanbieden. Uiteindelijk hopen we de pop-upstallingen op veel plekken te kunnen inzetten. Voor wie benieuwd is hoe het eruitziet: de pop-up fietsenstalling is ook te bewonderen tijdens de Brainport Mobility Xperience op 4 september.’
Laat je inspireren
Wil jij Brainport bereikbaar houden? Doe met ons mee. We gaan graag met je in gesprek. Om te werken aan kansen, innovaties en oplossingen. Want dat kunnen we alleen samen. Neem contact met ons op via info@brainportbereikbaar.nl.