Campagne voor ander reisgedrag start begin 2023
Gepubliceerd op 5 december 2022Mijden, spreiden en duurzaam reizen. Dat zijn de doelen van Brainport Bereikbaar. Met elf projecten op straat zorgen we dat reizigers in de Brainportregio de auto laten staan. Maar kun je reisgedrag ook veranderen met communicatie? Dat onderzochten we de afgelopen maanden samen met Fama Volat. Het korte antwoord: nou en of!
Voorbeelden uit de praktijk
Vraag iemand naar een geslaagde campagne om reisgedrag te veranderen en het antwoord is waarschijnlijk: de Bob-campagne. Dus ja, gedrag veranderen met communicatie kán. Onze briefing aan Fama Volat was dan ook: wij willen een ‘Bob-campagne’ om mensen in Zuidoost-Brabant uit de auto te krijgen. Geen makkelijke vraag. Want reisgedrag is gewoontegedrag en om dat te doorbreken moet je van goeden huize komen. Een flink budget is handig, een lange adem onmisbaar én je moet de juiste snaar raken.
Op zoek naar de incentive
Er is al veel onderzoek gedaan naar reisgedrag. Dus deskresearch werd het begin van de zoektocht naar de juiste snaar. Interessant, want in het onderzoek kwamen niet alleen de kansen, maar zeker ook de beperkingen van een gedragscampagne op tafel. Zo weten we inmiddels dat mensen al sinds jaar en dag gemiddeld één uur reistijd acceptabel vinden. Hoe sneller het vervoersmiddel of hoe minder drukte op de weg, hoe meer afstand men gaat afleggen. De vraag is: heeft het dan nut om files op te lossen? Want is een bijna lege weg niet juist de allergrootste prikkel om de eigen auto in te stappen?
Een wereld zonder auto’s?
Niets is minder waar, bedachten we. Het probleem van de auto zit niet in de file. Stel nou dat de auto niet bestond. Dan ging het beter met het klimaat, bespaarden we bakken met geld voor infrastructuur, hadden we veel meer (groene) leefruimte én zouden we veel meer bewegen. Een totaal andere wereld. Wie weet zouden ouders zelfs meer kinderen maken dan dat er op de achterbank van een gemiddelde auto passen.
Schieten met scherp
Er zijn dus meer dan genoeg incentives om de auto te laten staan. Maar welke daarvan bepalen ons gedrag? Tijd voor aanvullend veldonderzoek. Fama Volat ging met tientallen mensen uit de regio in gesprek. Met Brainporters uit de stad en uit het dorp, met expats, volwassenen én kinderen. Om te achterhalen welke boodschap het meeste prikkelt om de auto te laten staan. En bij wie.
In februari 2023 is het zover
Het antwoord is veelbelovend. In februari 2023 gaat dus de Bob-waardige campagne van start. Hoe die er precies uitziet, geven we natuurlijk nog niet weg. We zouden wel gek zijn om ons eerste pr-moment nu al te verknallen. Dus abonneer je op onze nieuwsbrief en volg onze socials. Dan ben je er vast en zeker als eerste bij!
Toch al meer weten over de gedragscampagne? Neem contact op met Juul Franssen van Brainport Bereikbaar via juul.franssen@brainportbereikbaar.nl.
Laat je inspireren
Wil jij Brainport bereikbaar houden? Doe met ons mee. We gaan graag met je in gesprek. Om te werken aan kansen, innovaties en oplossingen. Want dat kunnen we alleen samen. Neem contact met ons op via info@brainportbereikbaar.nl.