Group
Reisgedrag

Slim reizen in Eindhoven: inzichten uit de chatbotpilot

Gepubliceerd op 11 februari 2025

Reizen naar het Parktheater of het Muziekgebouw in Eindhoven was vorig jaar een stuk eenvoudiger én duurzamer. Dat kwam door een pilot met twee slimme digitale assistenten: Charlie en Emma. Deze chatbots hielpen bezoekers via WhatsApp met het plannen van hun reis. Brainport Bereikbaar ziet kansen voor de chatbots in de toekomst.

Gewoon eens níet met de auto naar de binnenstad. Maar hoe dan wel? Tijdens een pilot ondersteunden Charlie en Emma reizigers bij het plannen van hun bezoek. Waarom eigenlijk? Mobiliteitsmakelaar Jan Waalen legt uit: ‘Het verkeer in de binnenstad van Eindhoven kan druk zijn. Het verminderen van die druk is essentieel voor een schonere, duurzamere stad. We wilden kijken of Charlie en Emma bezoekers voldoende zouden helpen om hun reis slim en efficiënt te plannen en of dit zou leiden tot duurzamere vervoerskeuzes.’

Pilot als basis

De pilot draaide van 5 september tot 31 oktober 2024 samen met BUKO, het Muziekgebouw en het Parktheater. Jan: ‘BUKO regelde de technische kant, de culturele instellingen brachten hun bezoekerskennis in. Bezoekers konden via WhatsApp eenvoudig reisadvies krijgen, 24/7, in meerdere talen en met aandacht voor de terugreis.’ Tijdens de pilot werd ook flink ingezet op communicatie. Senna Heijnen, projectmedewerker Doelgroepenaanpak: ‘Er waren schermen bij de ticketverkoop, servicemails, banners in de gebouwen en updates in de FAQ-secties van de websites.’

Lessen uit de pilot

Inmiddels is de pilot afgerond en kijken we hoe we de geleerde lessen uit de pilot het beste kunnen verwerken. Jan: ‘Ondanks dat er uit onderzoeken behoefte bleek te zijn aan reisinformatie, werd er relatief weinig gebruik gemaakt van de chatbots. We denken dat de reisinformatie beter kan worden geïntegreerd in een chatbot die ook algemene informatie biedt. Het idee is nu om de chatbots in te zetten voor bredere, algemene gastvrijheidsdiensten. Daarnaast ontdekten we dat de reisinformatie in de chatbot vooral meerwaarde heeft bij grote evenementen of wegwerkzaamheden. Ook die inzichten nemen we mee bij het verbeteren van de reisinformatie voor bezoekers aan de regio.’

nl_NLNederlands