Strijp-T: ‘mobiliteit hoort bij onze toekomstvisie’
Gepubliceerd op 10 juli 2024Een treinstation voor de deur, een vliegveld om de hoek, de snelweg dichtbij. Strijp-T in Eindhoven ligt strategisch in het hart van Brainport. ‘Maar mobiliteit is veel meer dan alleen bereikbaarheid. Het gaat ook om duurzaamheid en uitstraling. Wij zien het dan ook als essentieel onderdeel van onze toekomstvisie,’ zegt Boudie Hoogedeure van Strijp-T. Boudie werkt samen met Brainport Bereikbaar aan het verzilveren van mobiliteitskansen.
Sinds 2017 ontwikkelt het Strijp-T ontwikkelteam van GEVA Vastgoed voormalige Philips-panden vanuit een heldere visie. Inmiddels zijn er 70 bedrijven gevestigd en er is een wachtlijst. Gelukkig voor potentiële huurders is de ontwikkeling nog niet klaar. ‘We zijn bezig met gebouw TX, waarin onder andere Bosch zich gaat vestigen. Dat deel is eind 2025 klaar. We hebben zicht op nog andere panden en er zijn nieuwbouwmogelijkheden’, vertelt Boudie.
Inspirerende omgeving hoort bij ambities
Dat er nieuwe ruimte beschikbaar komt, betekent niet automatisch dat een bedrijf zich er kan vestigen. ‘Wij kiezen ervoor om onze bedrijfsunits aan te bieden aan ambitieuze organisaties in de keten van make-create-innovate. En dan binnen één of meerdere van de themagebieden health, mobility, energy, food, safety. Daarmee creëren we een community van gelijkgestemde bedrijven die samen kunnen werken aan de grote ontwikkelingen en uitdagingen van de toekomst. Bij die ambitie hoort een inspirerende omgeving, vinden wij. Het moet hier aantrekkelijk zijn voor mensen om te werken én bedrijven verdienen een professioneel visitekaartje.’
Bewuste inrichting van de omgeving
Op Strijp-T krijg je dus veel meer dan alleen vierkante meters. ‘Dat zie je in alles terug. In de manier waarop we renoveren bijvoorbeeld. De kwaliteit en het comfort van nu, met behoud van het karakteristieke industriële erfgoed. Maar zeker ook in hoe we de omgeving inrichten. De locatie alleen is al het beste van twee werelden: makkelijk bereikbaar en toch onderdeel van de binnenstad. Daar willen we nog iets aan toevoegen: een aantrekkelijke en vooral duurzame omgeving. Want dat is een thema dat enorm speelt bij de nieuwe generatie, innovatieve jonge bedrijven en hun klanten. Gevestigd zijn op een bedrijventerrein dat daar voortdurend aan werkt is een extra USP. Mobiliteit is daar essentieel bij en zodoende een belangrijk ingrediënt voor de waarde van ons vastgoed én de toekomstbestendigheid.’
Wandelboulevards en duizendbomenplan
Mobiliteit is dan ook het speerpunt op Strijp-T in 2024. ‘Om de buitenruimte verder te kunnen vergroenen, is ruimte nodig. We zijn bijvoorbeeld concreet bezig met een duizendbomenplan. Hiermee versterken we de groenstructuur van het terrein zodat een prachtig groen park ontstaat dat aansluit op de omgeving en het Philips de Jong park. Met inheemse beplanting en verwijzingen naar de geschiedenis. Ook willen we een parkeergarage realiseren aan de rand van het terrein om het aantal verkeersbewegingen drastisch te verminderen. We realiseren smallere straten om plaats te maken voor boulevards om te wandelen en een speciaal gedeelte om te fietsen.’
Medewerkersonderzoek met Brainport Bereikbaar
Om dat allemaal te realiseren, was een wijziging in het bestemmingsplan nodig. ‘We moesten daarvoor een mobiliteitsonderzoek uitvoeren. Daarbij kregen we het advies om een verdiepingsslag te maken op medewerkersniveau en de tip om daarvoor een mobiliteitsmakelaar in te schakelen. Ik kwam in contact met Wouter de Valk, Jos Wijnen en Marijn Lugt van Brainport Bereikbaar en dat liep meteen goed. Zij werken met een professionele en gedreven club mensen waarmee het goed samenwerken is. Zij hebben het medewerkersonderzoek uitgevoerd onder onze huurders en daarop kwam een grote en snelle respons. Dat geeft ook wel aan hoe het leeft, net als de positieve reactie van onze huurders. Iedereen wil werken aan dit thema.’
Aan de slag met kansen
Door het onderzoek weet Strijp-T nu waar de kansen liggen. ‘Met relatief kleine aanpassingen kunnen we al impactvolle verbeteringen realiseren. Bijvoorbeeld inzetten op gedragsverandering: we kunnen het aantal auto’s met een derde terugbrengen door meer mensen te laten fietsen. We hebben al mooie fietsenstallingen met douches maar die zijn nu nog onvoldoende zichtbaar en we communiceren er te weinig over. We kunnen eenvoudig zorgen dat voetgangers veiliger kunnen oversteken. Brainport Bereikbaar heeft toegezegd ons daar verder bij te helpen. Met organisatieadvies op maat voor bedrijven die mee willen doen. Met gedragsveranderingscampagnes in de vorm van fietschallenges. We gaan er in de tweede helft van dit jaar concreet mee aan de slag. En daar hebben we veel zin in!’
'Met relatief kleine aanpassingen kunnen we al impactvolle verbeteringen realiseren'
Laat je inspireren
Wil jij Brainport bereikbaar houden? Doe met ons mee. We gaan graag met je in gesprek. Om te werken aan kansen, innovaties en oplossingen. Want dat kunnen we alleen samen. Neem contact met ons op via info@brainportbereikbaar.nl.