Van autofanaten naar fietsfans: UnitedConsumers
Gepubliceerd op 5 oktober 2023Hoe krijg je zelfs de meest verstokte autorijder op de fiets? Met de juiste arbeidsvoorwaarden! Dat levert ook je organisatie veel op. Marjolein Bekkers, Manager HRM van UnitedConsumers, vertelt erover.
UnitedConsumers is een landelijk opererend bedrijf. Het consumentencollectief koopt zaken als energie, verzekeringen en mobiele telefonie groot in en geeft de korting die hij krijgt door aan klanten. HR Manager Marjolein Bekkers bouwt al dertien jaar met trots mee aan het succes van haar werkgever. Die groeide vanaf de start in 2000 uit tot 150 werknemers.
Ander reisgedrag stimuleren
‘Daar stoppen onze ambities niet’, benadrukt Marjolein. ‘We investeren dus veel in het binden én werven van collega’s. Daarbij hebben we onszelf in de krappe arbeidsmarkt een extra uitdaging gesteld. We werven voornamelijk mensen die in de buurt wonen van onze enige locatie tegenover Airport Eindhoven. Uit ervaring weten we namelijk dat het je vroeg of laat opbreekt als je lang moet reizen naar je werk. Dat gunnen we niemand. En we zijn juist altijd op zoek naar een langdurige samenwerking met onze werknemers. Juist de keuze voor lokale werknemers maakt het makkelijker om ze te stimuleren tot ander reisgedrag. Daar zijn we een jaar geleden mee aan de slag gegaan.’
Drie redenen voor fietsstimulering
Het doel daarbij was allereerst het bevorderen van vitaliteit. ‘We hebben kantoorwerk, dus het is superbelangrijk om daarnaast zoveel mogelijk te bewegen. We motiveerden collega’s al om tussen de middag te wandelen, maar zagen ook veel kansen in fietsend naar het werk. De tweede reden om dat te bevorderen is dat we als organisatie willen bijdragen aan een beter klimaat. Daar hoort bij dat we onze mensen zich ervan bewust maken hoe belangrijk het is om regelmatig de auto te laten staan. Dat kan in deze omgeving prima, de fietsinfrastructuur is goed. De derde reden voor fietsstimulering is de parkeerdruk. We hebben nog ruimte, maar niet oneindig. Meer fietsers scheelt parkeerplekken.’
Geld verdienen met fietsen
Marjolein besloot gerichte acties in te zetten. ‘We voerden de mobiliteitsscan van Brainport Bereikbaar uit en ontdekten veel kansen. Zo kwamen nog best veel mensen die binnen 10 kilometer van ons gebouw wonen met de auto. Zij krijgen geen vergoeding voor woonwerk-verkeer, die geldt bij ons pas vanaf 10 kilometer. We besloten een stap verder te gaan en het fietsen meer te belonen. In onze nieuwe regeling krijgen collega’s nu ook een vergoeding voor woonwerk-verkeer onder de 10 kilometer, maar alleen als ze op de fiets komen. Zo levert dat trappen op de pedalen financieel iets op. Voor de administratieve verwerking hebben we een superhandig systeem. Wie zijn pc opstart krijgt een berichtje met ‘Goedemorgen, hoe ben jij hier vandaag?’ Het antwoord wordt geregistreerd en verrekend.’
Bijdrage voor nieuwe fiets
UnitedConsumers introduceerde nóg een mooie nieuwe arbeidsvoorwaarde. ‘Wie met ons afspreekt om drie jaar lang een bepaald aantal dagen op de fiets naar kantoor te komen, krijgt een bijdrage voor een nieuwe fiets. Dat kan oplopen tot € 2.000 euro. Na die drie jaar kun je weer opnieuw meedoen aan de regeling. Tot slot zorgden we voor goede faciliteiten: er staat hier nu een goede fietsenstalling waar je veilig je fiets wegzet. Alles bij elkaar kosten deze acties inderdaad geld, maar het levert onze organisatie heel veel op.’
Fietsen is goed voor iedereen
Zo komen nu zelfs enkele verstokte autorijders fietsend naar kantoor. ‘We hebben de nieuwe voorwaarden geïntroduceerd met een kick-offcampagne gericht op vitaliteit. Het werd hartstikke goed ontvangen en het ging echt leven onder onze collega’s. Zo goed zelfs dat bijna 50% van de collega’s nu regelmatig op de fiets naar het werk komt. Ik merk ook dat helpt bij de werving van nieuwe collega’s. Steeds vaker willen mensen bijdragen aan een beter milieu, onze regelingen geven daarvoor het extra zetje. Het levert collega’s ook veel op. Een betere conditie én besparingen. Misschien kan er zelfs een auto weg thuis. Ofwel: fietsen is op zoveel vlakken goed. En daar dragen we nu écht aan bij.’
Foto Copyright UnitedConsumers
Laat je inspireren
Wil jij Brainport bereikbaar houden? Doe met ons mee. We gaan graag met je in gesprek. Om te werken aan kansen, innovaties en oplossingen. Want dat kunnen we alleen samen. Neem contact met ons op via info@brainportbereikbaar.nl.