Support
FAQ
Onderdeel 1: Registratie in Sjees app
Hoe werkt het registreren in de Sjees-app?
Klik na het openen van de Sjees-app op de knop REGISTEREN. In het scherm dat verschijnt vul je vervolgens een zelfgekozen gebruikersnaam in, jouw e-mailadres en een zelfgekozen wachtwoord. Eventueel kun je – indien je deze hebt gekregen – ook nog een groepscode invullen voor een specifieke uitdaging, maar dat is niet verplicht. Vervolgens volgen een aantal vragen die we je in het kader van het programma Ik fiets stellen. Tenslotte klik je op de knop REGISTREREN om de registratie te voltooien.
Ik werk niet bij een bedrijf, kan ik toch meedoen?
Jazeker. De Sjees-app is er voor alle inwoners en reizigers in de Brainportregio.
Onderdeel 2: Downloaden Sjees-app
Is mijn telefoon geschikt voor de Sjees-app?
De Sjees-app is geschikt voor toestellen met het besturingssysteem Android (vanaf Android 12) of iOS (vanaf iOS13) telefoons. Je kunt jouw versie van Android of iOS checken via je Telefooninstellingen.
Heb je voor de Sjees-app een data-abonnement van mijn provider nodig?
Ja. Om jouw ritten goed te kunnen verwerken, zoekt de Sjees-app regelmatig contact met de database van Mobidot. Hiervoor is een dataverbinding nodig. Daar waar geen wifi-verbinding mogelijk is, zal via jouw provider verbinding moeten worden gemaakt. Daarvoor heb je een data-abonnement nodig.
Hoe vind en download ik de Sjees-app?
De Sjees-app is gratis beschikbaar in de Google Play Store en in de Apple App Store. De directe links vind je op deze pagina in de website. Je kunt ook direct naar de Store en zoeken op het woord ‘Sjees’ (van App uitgever Mobidot). Installeer vervolgens de app op je smartphone.
Onderdeel 3: Gebruik van de Sjees-app
Wat is de Sjees-app?
Hoe zit het met privacy in de Sjees-app?
De Sjees-app werkt met een zogenoemde “opt in”, waarbij je op vrijwillige basis toestemming geeft voor het verwerken van je verplaatsingsdata. De verplaatsingsdata worden door Mobidot b.v. verwerkt en door Mobidot op een veilige, afgeschermde manier bewaard in een Nederlands datacenter. Uiteraard werkt Mobidot volgens de privacyregelgeving (AVG).
Je kunt er daarmee op vertrouwen dat op een correcte manier met jouw gegevens wordt omgegaan. Zo worden de persoonlijke meetgegevens alleen voor persoonlijke doelen verzameld en verwerkt. Je hebt zelf de controle over welke ritten worden gemeten. De persoonlijke verplaatsingsgegevens worden verder nooit aan derden verstrekt.
Lees hier de privacyverklaring van de Sjees-app voor meer informatie.
Kan ik het meten door de Sjees-app stoppen of pauzeren?
Ja, dat kan. Tijdens het gebruik van de Sjees-app zal de registratie van verplaatsingen automatisch op de achtergrond plaatsvinden. Wil je tijdelijk niet dat er gemeten wordt? Gebruik dan de pauzeknop rechts bovenin in het scherm Overzicht. Je kunt aangeven of je de meting tijdelijk voor 1, 3 of 8 uur wilt stoppen of helemaal wilt stoppen. GPS staat dan tijdelijk ook uit. Na de pauzeertijd start de registratie van je ritten weer automatisch.
Indien je wilt dat de app helemaal niet meer meet, dan kun je uitloggen. Let erop dat je in dat geval ook geen punten meer zult verdienen met uitdagingen. Je zult daarna opnieuw moeten inloggen om het meten weer automatisch te starten.
Uiteraard registreert de app ook niet als de telefoon uit staat en begint de app (automatisch) pas weer zodra je de telefoon weer opstart.
Hoe zet ik de GPS op mijn telefoon aan?
Bij het installeren van de Sjees-app geeft de app vanzelf aan welke stappen je moet uitvoeren om toestemming tot locatie toegang te geven. Daarnaast dient de GPS op je toestel aan te staan. Je kunt dit checken op Android via je telefooninstellingen | Locatie en op iOS via je telefooninstellingen Privacy en beveiliging. De app is zo gemaakt dat de GPS minimaal – en alleen tijdens je reizen – wordt gebruikt. Zo besparen we jouw batterij zo veel mogelijk.
Kan ik GPS tijdelijk uitzetten?
Het beste is als je GPS gedurende de hele dag aanstaat. De app is zo gemaakt dat de GPS alleen wordt gebruikt als je reist. Zo wordt de batterij optimaal gespaard. Het kan zijn dat je GPS toch tijdelijk wilt uitzetten. De kans is dan wel groot dat je later vergeet GPS weer aan te zetten. Daarom is in de Ik fiets app in het scherm Overzicht rechts bovenin de pauzeknop (icoontje pijltje) beschikbaar, waarin je kunt aangeven of je de meting tijdelijk voor 1, 3 of 8 uur wilt stoppen. GPS staat dan tijdelijk ook uit. Na de pauzeertijd start de registratie van je ritten weer automatisch.
Ook is er in deze pauzefunctie de mogelijkheid om het meten voor onbepaalde tijd te stoppen of opnieuw te starten.
Waarom moet ik wifi en network locations hebben aanstaan tijdens het meten?
De Sjees-app gebruikt naast GPS ook de andere sensoren van je telefoon om zo efficiënt en zo nauwkeurig mogelijk te bepalen hoe je reist. Dus ook wifi is belangrijk om aan te hebben staan op je telefoon.
Is de batterij van mijn telefoon bij gebruik van de Sjees-app sneller leeg?
Verbruikt de Sjees-app extra data?
Ja, maar heel beperkt. Circa 1 Mb per dag. Je hebt voor het verzenden van de gegevens en het snel kunnen lokaliseren van je telefoon een dataverbinding nodig.
Hoe werkt de registratie van mijn gemaakte ritten via de Sjees-app?
Waarom ziet de app geen verschil tussen fiets en e-bike?
De Sjees-app gebruikt de nieuwste technologie en kennis om automatisch je ritten te registreren. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om gereden snelheid, versnelling en plaats op de weg. Een fietser onderscheidt zich in deze kenmerken niet van een e-biker. En daarom kunnen we in de Sjees-app ook het onderscheid niet maken.
Hoe werkt een activatiecode?
Krijgen deelnemende beloningspartners of goede doelen ook mijn persoonlijke gegevens?
Nee jouw gegevens worden niet gedeeld. Tenzij je zelf deze gegevens aan een beloningspartner geeft om je cadeau afgeleverd te krijgen.
Kan ik een uitdaging of mijn behaalde resultaten van een uitdaging delen met anderen?
Ja dat kan. Selecteer in het scherm Uitdagingen de uitdaging welke je wilt delen. Klik daarna rechts bovenin op Deelknop. Selecteer tenslotte in de getoonde lijst het social media-kanaal waarmee je je gegevens wilt delen.
Mijn behaalde punten in de Sjees-app kloppen niet. Wat moet ik nu doen?
Neem contact op met de Sjees-supportdesk support@sjees-app.nl. Zij kunnen je verder helpen dit probleem op te lossen.
Ik heb een nieuwe telefoon. Wat moet ik doen om de gespaarde punten over te zetten?
Kan ik de Sjees-app op meerdere apparaten gebruiken?
Helaas is het niet mogelijk om met één Sjees-account op meerdere apparaten tegelijk in te loggen. Het systeem weet dan namelijk niet meer welke rit bij welk apparaat hoort, waardoor ritten niet of onjuist geregistreerd worden. Je kan dus bijvoorbeeld niet inloggen in de app op zowel je iPad als je iPhone.
In de app verschijnt een melding over activiteitsherkenning en/of bewegingssensoren. Wat betekent dat?
Hoe lang moet ik op een locatie stilstaan zodat deze zeker wordt meegenomen als eindbestemming (bijvoorbeeld in uitdagingen)?
Je moet minimaal 10 minuten op de locatie stilstaan om er zeker van te zijn dat die locatie ook als eindbestemming wordt geregistreerd van jouw rit.
Waarom staan er momenteel geen vragen in de app? Mis ik iets?
Sjees heeft niet altijd vragen open staan aan haar deelnemers. Als er een vraag is, ontvangen alle deelnemers deze in de Sjees-app. Zie je geen vraag, dan heb je dus ook niets gemist.
Onderdeel 4: Niet of foutief geregistreerde ritten in de Sjees-app
Welke fietsritten tellen mee voor punten en uitdagingen?
Alle fietsritten die jij maakt van, naar en in de Brainportregio (Zuidoost Brabant) tellen mee voor punten (Sjees & Scoor) of het behalen van de doelen in groepsuitdagingen. Het is mogelijk dat voor bepaalde groepsuitdagingen aanvullende criteria gelden (bijvoorbeeld dat alleen fietsritten meetellen van en naar een aangewezen werklocatie). Dit zullen wij dan duidelijk vermelden in de toelichting bij de betreffende groepsuitdaging.
Waarom herkent de Sjees-app soms niet de juiste plaats of route?
De Sjees-app gebruikt de nieuwste technologie en kennis om automatisch je ritten te registreren. De app moet echter balanceren tussen nauwkeurigheid van registreren en batterijverbruik. Hierdoor kan het voorkomen dat (delen van) de route tussen gemeten punten verkeerd wordt ingevuld. Of dat een plek vlak bij je werkelijke einddoel als bestemming wordt aangezien. Het is in de Sjees-app helaas niet mogelijk om een geregistreerde route te wijzigen.
Waarom herkent de Sjees-app soms niet het juiste gebruikte vervoersmiddel?
De Sjees-app gebruikt de nieuwste technologie en kennis om automatisch je ritten te registreren. Soms lukt dat niet of lijken meerdere mogelijkheden even waarschijnlijk. De app kan hierdoor verkeerd kiezen. Je kunt zelf het aangegeven vervoersmiddel corrigeren, wanneer het niet klopt. De Sjees-app leert van jouw correcties. Een volgende keer is de kans groter dat Ik fiets wel tot de juiste keuze komt.
Ik zie mijn rit niet verschijnen, hoe kan dat?
De Sjees-app heeft mijn rit niet geregistreerd. Wat moet ik nu doen?
De Sjees-app is en blijft een technologisch hulpmiddel. Het kan gebeuren dat de app soms een rit mist en niet registreert. Bijvoorbeeld bij heel korte ritten kan de Ik fiets app onnauwkeuriger zijn of wordt de rit zelfs gemist. Ook kan een rit worden gemist doordat bijvoorbeeld de batterij leeg is, of de telefoon is vergeten mee te nemen.
Indien de app helemaal geen ritten registreert of vaker dan 1x per dag ritten mist, neem dan contact op met support@sjees-app.nl. Mogelijk staan je telefooninstellingen niet optimaal ingesteld om de app goed te laten werken.
De Sjees-app registreert veel van mijn ritten niet, hoe kan dat?
Hoe kan het dat de ritregistratie opeens is gestopt terwijl er niets op mijn telefoon is aangepast?
- Er is een zogenaamde powermanager actief. Deze powermanager kan er voor zorgen dat de app geblokkeerd wordt in haar werking. Je zult dan de app moeten toevoegen in de ‘whitelist’ van apps die mogen meten op de telefoon. Vraag onze supportdesk (support@sjees-app.nl) voor meer informatie over de juiste telefooninstellingen.
- Er is een software update zijn geweest op jouw telefoon waardoor mogelijk telefooninstellingen niet (meer) goed staan of gewijzigd zijn. Kijk in de FAQ bij Sjees-app: instellingen voor meer informatie over de juiste telefooninstellingen.
- Er is uitgelogd in de Sjees-app waardoor er niet meer gemeten wordt.
- De Sjees-app is een tijd niet gebruikt en daardoor mogelijk niet meer actief, waardoor er op de achtergrond niet meer gemeten kan worden.
- De permissie aan de Sjees-app om toegang te mogen hebben tot locatievoorzieningen is teruggetrokken Graag in de Sjees-app “Altijd” toegang geven tot de locatie, zodat er altijd goed gemeten kan worden.
- Het meten is tijdelijk ‘gepauzeerd’.
Andere apps registreren wel mijn ritten of zien mijn locatie, maar de Sjees-app niet. Hoe kan dat?
Dat kan liggen aan de instellingen van je toestel. Mogelijk zijn de instellingen voor onze app niet correct ingesteld. Kijk in de FAQ bij Sjees-app: instellingen naar specifieke instructies voor jouw telefoon. Mocht jouw toestel hier niet bij staan, neem dan contact op met de Sjees-supportdesk (support@sjees-app.nl).
Daarnaast gebruiken sommige andere apps niet altijd GPS om jouw locatie op een kaart te kunnen plaatsen, maar maken deze apps gebruik van mobiele netwerken of wifi om jouw locatie op een kaart in te schatten. Alleen GPS genereert locatiecoördinaten (lengte- en breedtegraad) die de app gebruikt om de route te bepalen en de afstand van jouw route te berekenen. Dit kan niet worden gedaan met locatieschattingen via mobiele netwerken en / of wifi.
Mijn fietsrit is wel geregistreerd maar telt niet mee in een uitdaging
Twee keer per dag wordt de voortgang van alle uitdagingen door onze systemen bijgewerkt. Daardoor kan het even duren voordat de fietsritten die jij hebt gemaakt ook worden meegeteld en zichtbaar zijn onder de uitdagingen waaraan je deelneemt.
Ik heb op mijn vakantie gefietst, maar krijg geen punten. Hoe kan dat?
Ik ben langs een fietsicoon gefietst, maar krijg geen punten. Hoe kan dat?
De Sjees-app is en blijft een technologisch hulpmiddel. Het kan gebeuren dat de app soms een rit mist en niet registreert. Bijvoorbeeld bij heel korte ritten kan de Ik fiets app onnauwkeuriger zijn of wordt de rit zelfs gemist. Ook kan een rit worden gemist doordat bijvoorbeeld de batterij leeg is, of de telefoon is vergeten mee te nemen. Als je niet begrijpt wat er is misgegaan, kun je altijd even mailen met de Sjees-supportdeks (support@sjees-app.nl).
Ik wil mijn registratie beëindigen. Hoe werkt dit?
Onderdeel 5: Het programma Sjees van Brainport Bereikbaar
Wat doet Sjees zoal?
De Sjees-app is onderdeel van het project Fietsimpuls van Brainport Bereikbaar, waarin we werken aan het stimuleren van meer fietsgebruik en meer fietskilometers. Of dit nou is met de gewone fiets, e-bike, bakfiets of speed spedelec; iedere extra fietsrit telt mee.
Brainport Bereikbaar biedt vele acties aan. Het actuele overzicht vind je op https://www.brainportbereikbaar.nl/actie/.
Wie heeft de Sjees-app bedacht?
Kan mijn organisatie aansluiten bij Sjees?
Jazeker, als je zelf ook fietsen wilt stimuleren in de Brainport regio, dan willen we samenwerking zeker verkennen. Wil je de mogelijkheden bespreken? Stuur dan een mailtje naar fiets@brainportbereikbaar.nl of bekijk hoe je als werkgever kunt meedoen op onze website.
Welke gemeentes doen mee aan Brainport Bereikbaar
Brainport Bereikbaar is een samenwerking van de 21 gemeenten in Zuidoost Brabant. Dit zijn: Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne , Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Onderdeel 6: Telefooninstellingen voor meest voorkomende telefoonmerken
iOS
Samsung
- Automatische optimalisatie: UITzetten
- Autom. opnieuw starten: UITzetten
- Instellingen optimaliseren: UITzetten
- Energiestand: Bij voorkeur “Hoge prestaties” of anders “Geoptimaliseerd”.
- Aangepaste spaarstand: UITzetten
- Aanpasbare batterij: UITzetten
- Ongebruikte apps laten sluimeren: UITzetten
- Sluimerende/Slapende apps: Verwijder onze app uit deze lijst.
- Apps die niet in slaap vallen/sluimeren: Voeg, indien mogelijk, onze app toe aan deze lijst.
- Apps selecteren om uit te sluiten: Selecteer onze app.
- Dagelijks autom. optimaliseren: UITzetten
- Automatische opnieuw starten op ingestelde tijden: UITzetten
- Aangepast spaarstand: UITzetten
- Ga naar ‘Machtigingen‘ > ‘Rechten verwijderen als app niet wordt gebruikt‘ UITzetten
- Ga naar ‘Mobiele gegevens‘ > ‘Gegevensgebr. achtergrond‘ AANzetten.
- kies Fysieke activiteit > selecteer “Toestaan“
- kies Locatie > selecteer “Altijd toestaan” EN zet ‘Exacte locatie gebruiken’ AAN.
- Dagelijks autom. optimaliseren: UITzetten
- Automatische opnieuw starten op ingestelde tijden: UITzetten
- Aangepast spaarstand: UITzetten
- Ga naar ‘Meer batterij-instellingen’ > ‘Aanpasbare batterij’ UITzetten
- Wis machtiging bij niet gebruik app: UITzetten
- Ga naar ‘Machtigingen‘ > ‘Rechten intrekken en ruimte vrijmaken’ UITzetten
- Ga naar ‘Mobiele gegevens’ > ‘Gegevensgebr. achtergrond toestaan’ AANzetten.
- Ga naar ‘Meer batterij-instellingen’ > ‘Aanpasbare batterij’ UITzetten
- Wis machtiging bij niet gebruik app: UITzetten
- Ga naar ‘Machtigingen‘ > ‘App-activiteit onderbreken indien niet gebruikt’ UITzetten
- Ga naar ‘Mobiele gegevens’ > ‘Gegevensgebr. achtergrond toestaan’ AANzetten.
Huawei
Kies Instellingen > Apps > Apps > klik op de knop met de 3 verticale puntjes bovenaan > kies Speciale toegang > Batterij-optimalisatie > selecteer bovenaan “Alle apps” > zoek onze app op > tik op ‘Niet toestaan’.
Xiaomi
Oppo
- Scannen via wifi en Bluetooth
- Google-locatienauwkeurigheid: zet Locatienauwkeurigheid verbeteren AAN.
- Achtergronduitvoering: toestaan/AANzetten
- Achtergronduitvoering verbieden: UITzetten
- Beperk de uitvoering op de achtergrond op intelligente wijze: UITzetten.
- Zet “High performance mode” AAN
- Ga naar “Optimize battery use” > kies onze app > ‘Niet optimaliseren’
- Zet “Sleep standby optimization” UIT.
- Voorgrondactiviteit toestaan: AANzetten
- Achtergrondactiviteit toestaan: AANzetten
- Automatisch starten: AANzetten.
- Zet ‘High performance mode‘ AAN
- Zet ‘Sleep standby optimization’ UIT
- Ga naar ‘Optimise battery use‘ > kies onze app > kies ‘Don’t optimise‘.
- Toegang tot Locatie voor deze app = Altijd toestaan
- Exacte locatie gebruiken: zet deze optie AAN.
- Wis machtiging bij niet gebruik app > zet deze optie UIT
- Ga naar Machtigingen > zet optie “Rechten intrekken en ruimte vrijmaken” UIT.
OnePlus
- Fysieke activiteit > selecteer “Toestaan”
- Locatie > selecteer “Altijd toestaan” EN zet “Exacte locatie gebruiken” AAN.
- Hoge prestatiemodus: AANzetten
- Batterijverbruik optimaliseren > lijst alle apps wordt getoond > kies onze app > kies “Niet optimaliseren”.
- Uitzetten Mobiele data: Mobiele data moet ingeschakeld worden, niet uitzetten
- Uitzetten wifi: Wifi moet ingeschakeld worden, niet uitzetten
- Achtergronddata gebruiken: AANzetten
- Wis machtiging bij niet gebruik app: UITzetten
- Ga naar ‘App-rechten > ‘Rechten intrekken en ruimte vrijmaken’ UITzetten.
Motorola
- “Battery Saver”
- “Adaptive Battery”.
13. Ga naar Telefooninstellingen > Apps > selecteer drie stippenmenu (rechterbovenhoek) > Speciale toegang > Optimaliseer batterijgebruik > zoek onze app op in de lijst en stel in dat de app niet geoptimaliseerd wordt.
- Fysieke activiteit > selecteer “Toestaan”
- Locatie > selecteer “Altijd toestaan” EN zet ‘Exacte locatie gebruiken’ AAN
iOS instellingen
- Locatie > selecteer bij “STA TOEGANG TOT LOCATIE TOE” “Altijd” én zet de instelling “Exacte locatie” AAN.
- Beweging en conditie > zet de schakelaar achter “Beweging en conditie” AAN.
Privacy en voorwaarden Sjees-app
Om gebruik te kunnen maken van Sjees-app dien je bij registratie akkoord te gaan met de gebruiksvoorwaarden. Hierin staat beschreven hoe je de diensten van de Sjees-app kunt gebruiken.
Lees hier de gebruiksvoorwaarden in het Nederlands of in het Engels.
Om de Sjees-app goed te kunnen gebruiken verzamelen en verwerken wij bovendien persoonsgegevens. De Sjees-app werkt met een zogenoemde “opt in”, waarbij je op vrijwillige basis toestemming geeft voor het verwerken van jouw persoonsgegevens en verplaatsingsdata. Deze verwerking vindt plaats door Mobidot B.V., eigenaar en beheerder van de Sjees-app. Zij doen dit een veilige, afgeschermde manier en volgens de meest recente privacyregelgeving (AVG).
Lees hier onze volledige privacyverklaring in het Nederlands of in het Engels.
Wil jij Brainport bereikbaar houden? Doe met ons mee. We gaan graag met je in gesprek. Om te werken aan kansen, innovaties en oplossingen. Want dat kunnen we alleen samen. Neem contact met ons op via info@brainportbereikbaar.nl.